Co to jest franczyza?

program do faktur 09/10/2017 brak odpowiedzi
 

Prowadzenie własnej działalności to przyjemność, satysfakcja i możliwość praktycznie nieskrępowanego i niczym nie ograniczonego rozwoju. Obok tych zalet stoją jednak również pewne zagrożenia, niebezpieczeństwa i minusy takiej formy zarabiania na życie. Jest duża niepewność, czy biznes się powiedzie, jak go wypromować, jaki model przyjąć? Pewnym rozwiązaniem i sposobem na te niepewności jest franczyza. Teoretycznie takie działanie powinno być bezpieczniejsze. A czy rzeczywiście jest? Czy franczyzna to naprawdę bezpieczny pomysł na biznes?

Co to jest franczyza

Franczyza jest to forma współpracy między dwoma przedsiębiorcami i przedsiębiorstwami. Przy czym obydwa te przedsiębiorstwa są od siebie całkowicie niezależne, a współpraca przebiega wyłącznie w ściśle określonym zakresie. Stronami współpracy jest franczyzodawca i franczyzobiorca. Zasady współpracy reguluje zaś umowa franczyzy. Zgodnie z nią franczyzobiorca może działać pod marką stworzoną przez franczyzodawcę. Może korzystać z jej znaków towarowych, logotypów, całej identyfikacji wizualnej, procesów technologicznych oraz prowadzonego centralnie marketingu. Franczyzobiorca zaś musi za tę możliwość zapłacić. Wielokrotnie też franczyzodawca bierze udział w zyskach franczyzobiorcy.

Zalety franczyzy

Takie rozwiązanie jest szczególnie korzystne i opłacalne w przypadku młodych, początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze dużego doświadczenia w samodzielnym zarządzaniu firmą. Otrzymują bowiem gotowy i ustabilizowany produkt, z konkretną pozycją na rynku. Otrzymują całą identyfikację wizualną, którą mogą się posługiwać, ale również otrzymują pełne wsparcie marketingowe i promocyjne. Marka jest już rozpoznawalna na rynku, więc nie trzeba zabiegać o klientów, bo ci i tak do niej trafią i tak się do niej zwrócą prędzej czy później. Cały proces wprowadzania firmy na rynek, budowania jej tożsamości, świadomości marki wśród klientów czy jakości świadczonych usług lub oferowanych towarów jest już tak naprawdę wykonany i wystarczy z niego dobrze skorzystać. Jest start, jest zaplecze i jest podstawa. To naprawdę bardzo dużo.

Wady franczyzy

Takie rozwiązanie ma też jednak swoje wady, o których również warto wspomnieć, jako że są one nierozłącznie związane z tego rodzaju formą współpracy. Przede wszystkim wykupienie franczyzy, czyli tak zwanej licencji wiąże się z koniecznością wniesienia jednorazowej dość wysokiej opłaty. Trzeba więc mieć te pieniądze na inwestycje, bo bez tego nie ma szans nawet ruszyć. Drugą ważną kwestią jest procent od obrotów. Oczywiście, skoro jest to od obrotów, to wyłącznie przy wypracowaniu obrotu należy go odprowadzać. Pomniejsza on jednak uzyskiwane dochody, a w pierwszym etapie muszą one przecież pokryć poniesioną inwestycję. Jest to więc konieczność podzielenia się swoimi dochodami, z franczyzodawcą. Jest to na pewno wada. Warto jednak się zastanowić, czy wspomniany procent jest na takim samym poziomie, na jakim byłyby wydatki, które trzeba by było ponieść na zorganizowanie kampanii promocyjnej, opłacenie strategii marketingowej i wszystkich innych elementów związanych z rozwijaniem biznesu. Z drugiej też strony, trzeba się zastanowić, czy stabilna i wypracowana pozycja marki, z której przedsiębiorca korzysta daje mu takie dochody, jakie dałaby by mu marka własna? Prawdopodobnie nie, prawdopodobnie na starcie korzysta z wyższych dochodów, więc odprowadzanie procentu można potraktować właśnie jako element kosztów związanych z prowadzeniem swojej działalności.

Czy franczyza się opłaca?

To zależy. Przede wszystkim zależy od tego, jakie przekonania i jakie plany ma przedsiębiorca. Jeżeli ma pomysł na niszowy biznes, to franczyza nie jest mu do niczego potrzeba. Konieczność realizowania postanowień umowy franczyzowej odciągnie go tylko od jego własnych pomysłów. Jeżeli jednak przedsiębiorca chce rozpocząć własne działania, ale nie ma pomysłu na własny produkt czy nie zna się na marketingu, to takie rozwiązanie jest idealne dla niego. Korzysta z gotowych możliwości i rozwiązań, a pracę swojego oddziału organizuje samodzielnie.

Decyzja o wykupieniu licencji powinna być całkowicie indywidualna. To przedsiębiorca musi mieć przekonanie, że sobie w danym biznesie poradzi i będzie umiał zarządzać wypracowaną przez kogoś innego marką, realizując jego strategię i jego procedury.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *