Dobry księgowy nie tylko posiada odpowiednią wiedzę i doświadczenie, ale również skrupulatnie wykonuje swoje obowiązki i dba o bezpieczeństwo danych klientów. To nie wszystkie cechy specjalisty, który cieszy się zaufaniem klientów – jaki jeszcze powinien być księgowy, z którym chce się współpracować?
Doświadczony
Kluczową cechą, na którą zwracają uwagę klienci poszukujący księgowego, jest odpowiednie doświadczenie oraz kwalifikacje. Duże znaczenie mają nie tylko ukończone studia i posiadane certyfikaty, ale również fakt, czy dana osoba aktualizuje swój poziom wiedzy i stale się rozwija. Zmiany w prawie podatkowym zachodzą z dużą częstotliwością – dobry księgowy powinien być z nimi na bieżąco. Klient zyskuje wówczas pewność, że dokumentacja jego firmy jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Rzetelny i terminowy
Niezwykle ważnymi cechami księgowego jest również rzetelność oraz skrupulatność – są one niezbędne podczas sporządzania sprawozdań czy wykonywania obliczeń. Błędy w rozliczeniach lub późne reakcje na pytania ze strony klienta mogą skutkować rezygnacją z usług na rzecz konkurencji. Dobry księgowy jest zatem precyzyjny i cierpliwy – bez względu na to, czym w danym momencie się zajmuje. W parze z dokładnością i rzetelnością powinna iść także terminowość. Księgowy powinien informować klienta o wysokości należności oraz o innych zobowiązaniach w odpowiednim terminie – tak, aby przedsiębiorca nie poniósł konsekwencji związanych z opóźnieniami.
Komunikatywny
Dobrze, jeśli księgowy jest również komunikatywny i otwarty na różne formy współpracy z klientami. Jedni przedsiębiorcy wolą bowiem spotkać się na żywo w celu omówienia konkretnych kwestii, inni – preferują kontakt telefoniczny lub internetowy. Specjaliści, którzy oferują zarówno współpracę stacjonarną, jak i jej zdalną formę, cieszą się dziś znacznie większym zainteresowaniem. Atmosfera w trakcie spotkań i rozmów również ma dla wielu klientów bardzo duże znaczenie.
Spostrzegawczy
Dobry księgowy nie tylko wykonuje swoje obowiązki, ale potrafi wysnuwać konkretne wnioski, które mogą się okazać dla klientów pomocne w prowadzeniu biznesu. Odpowiednia osoba jest w stanie szybko wychwycić wszystkie nieprawidłowości i zaproponować takie rozwiązanie, które przyniesie firmie korzyści. Klientom zależy na tego typu wskazówkach ze strony swoich księgowych.
Lojalny
Nawiązując współpracę z klientem, księgowy ma dostęp do wszystkich jego wrażliwych danych. Powinna zatem cechować go także lojalność oraz dyskretność wobec swoich klientów – w końcu odpowiada on za finanse danego przedsiębiorstwa. Osobom, które powierzają firmową księgowość specjalistom, zależy na maksymalnej uczciwości księgowego oraz bezpieczeństwie danych swojego przedsiębiorstwa.
Odporny na stres
Jest kilka takich momentów w roku, w których praca księgowego może być bardziej stresująca i czasochłonna – np. termin składania deklaracji PIT. To ważne, aby specjalista potrafił w tym czasie pracować wydajnie, nie poddając się presji. Powinien on również umieć dopasować się do zmiennych warunków – np. aktualizacji w przepisach. Księgowi każdego dnia mierzą się z wieloma wyzwaniami – to istotne, aby w natłoku obowiązków potrafili stawić im czoła.