Działalność gospodarcza zarejestrowana w domu — jak to rozliczać?

program do faktur 28/09/2016 jedna odpowiedź
 

Jednoosobową działalność gospodarczą można z powodzeniem zarejestrować w swoim prywatnym domu. Nie ma obowiązku rejestrowania w biurze czy innym formalnym miejscu. Miejsce zamieszkania doskonale się do tego nadaje i taką opcję dopuszczają również przepisy. Mało tego, działalność gospodarczą można również pod swoim adresem prowadzić i koszty, które się wiążą z użytkowaniem tego miejsca, można wliczyć jako koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście, nie wszystkie opłaty podlegają rozliczeniu i nie w stu procentach, jednak w pewnej części opłaty ponoszone na swoje mieszkanie można uwzględnić jako koszty uzyskania przychodu i odliczyć je od podstawy opodatkowania. To rozwiązanie, które nieco ułatwi, przynajmniej na początku optymalizację finansów w firmie i ułatwi rozwinięcie swojego biznesu. A jak to zrobić i co można rozliczyć? Wszystkie informacje znajdują się poniżej.

Właściwa rejestracja

Przede wszystkim, żeby koszty ponoszone na prywatne mieszkanie można było włączyć do kosztów prowadzenia działalności, działalność ta musi być w tym miejscu nie tylko zarejestrowana, ale również prowadzona. Podczas rejestracji pytani jesteśmy bowiem nie tylko i miejsce rejestracji, ale również miejsce prowadzenia. Jeżeli będzie inne niż miejsce rejestracji, czyli prywatne mieszkanie, z rozliczenia będzie trzeba zrezygnować, ponieważ nie ma racjonalnego uzasadnienia na takie rozliczenie. Rozliczyć można bowiem tylko te wydatki, które się faktycznie ponosi. Jeżeli działalność nie jest prowadzona w domu, wydatków nie rozliczamy.

Opłaty za czynsz i media – jak rozliczać?

Zasadniczo, nie można rozliczyć całości wydatków ponoszonych na prywatne mieszkanie. Powód jest prosty, jest to przede wszystkim mieszkanie i na działalność gospodarczą jest ono użytkowane tylko czasowo. Nie jest miejscem jedynie działalności, a miejscem współdzielenia prywatnego życia z prowadzeniem firmy. Trzeba więc uwzględnić to przy swoich rozliczeniach i nie wprowadzać kosztów w postaci całego czynszu czy też całej opłaty za prąd. Urząd Skarbowy tego po prostu nie uzna, a za takie działanie można tylko sprowadzić sobie na głowę kontrolę. Należy więc odliczać jedynie tę część, która de facto przeznaczana jest na działalność. W przypadku czynszu dobrym sposobem jest zastosowanie specjalnego współczynnika. Wylicza się go w bardzo prosty sposób. Należy obliczyć, jaka powierzchnia mieszkania została przeznaczona na działalność, czy będzie to 10, czy 15m2, czy inna. Jaki procent całej powierzchni stanowi ta przeznaczona pod działalność (np. 10m z 50m to będzie 20%). Do kosztów można wliczyć taką samą wartość procentową całego czynszu (w naszym przykładzie niech czynsz wynosi 600zł to 20% z tego stanowi 120zł – to jest kwota, którą można odliczyć). Oczywiście, rozliczenie warto wzbogacić o stosowną notatkę, która uzasadni, skąd wzięła się dana kwota i czym przedsiębiorca się kierował, ustalając swój współczynnik. W przypadku mediów nie do końca można tak samo zadziałać, ponieważ pralka czy kuchenka elektryczna działają niezależnie od działalności. Można tutaj skorzystać ze specjalnych mierników, które oszacują średni pobór prądu w czasie pracy i na tej podstawie można wyliczyć odliczenie. Tu również przyda się stosowna notatka. Lepiej bowiem wszystko wyjaśnić w urzędzie skarbowym, zanim zostaniemy zapytani.

Telefon i Internet – jak rozliczać?

Niezwykle ważne jest też prawidłowe rozliczenie telefonu i Internetu. To też nie jest proste, ponieważ jedno i drugie urządzenie wykorzystywane może być także w celach prywatnych i zawodowych naprzemiennie. Można oczywiście kupić kartę telefoniczną i sieciową na firmę i tylko z nich korzystać do celów służbowych, po pracy zaś je wyłączać. Jest to jednak duże utrudnienie i generowanie sobie dodatkowych kosztów zamiast szukania oszczędności. W przypadku telefonu można co miesiąc pobierać bilingi ze strony i rozliczać poszczególne rozmowy, które zostały przeprowadzone służbowo. Jest to jednak problematyczne, ponieważ dziś, wiele abonamentów posiada nielimitowane rozmowy i nie są one dodatkowo rozliczane. Abonamentu prywatnego zaś nie można rozliczać w wydatkach firmowych. Jeżeli jednak telefon i Internet będą wyłącznie służbowe, czyli zakupione na firmę, to w rozliczeniu obydwa abonamenty można zawrzeć w całości.

Koszty utrzymania mieszkania pokrywamy niezależnie od prowadzonej lub nieprowadzonej działalności. Jeżeli jednak działalność ma miejsce w domu prywatnym, warto chociaż część tych kosztów włączyć do kosztów uzyskania przychodu. Pozwoli to zoptymalizować finanse firmy i jednocześnie przyspieszy proces jej rozwijania, nawet gdyby miało to być nieznaczne przyspieszenie.

 

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Jedno przemyślenie nt. „Działalność gospodarcza zarejestrowana w domu — jak to rozliczać?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *