Księgowanie wysyłek w sklepie prowadzącym sprzedaż wysyłkową lub w innym przedsiębiorstwie

program do faktur 05/12/2017 brak odpowiedzi
 

Sprzedaż wysyłkowa, która najczęściej prowadzona jest przez Internet to coraz bardziej popularna forma prowadzenia działalności. To również forma, która ma największy potencjał rozwojowy. Pozwala maksymalnie zredukować koszty i inwestycje i wiąże się ze znacznie mniejszym ryzykiem finansowym niż sprzedaż bezpośrednia. Jednak jest to forma, która przez swoją specyfikę wymaga również stosowania określonych procedur, jak na przykład tych, które wiążą się z rozliczaniem kosztów wysyłki zakupionego towaru.

Koszty wysyłki

Praktyka wskazuje, że sprzedawcy bardzo różnorodnie podchodzą do kwestii, jaką są koszty wysyłki zakupionego towaru. Zasadniczo, wszyscy sprzedawcy przerzucają ten koszt na klienta. W niektórych przypadkach jednakże wydzielają go w informacji do klienta. Podają cenę towaru, koszty wysyłki i wartość sumaryczną. Klient wie, co składa się na ostateczną cenę towaru. Inni sprzedawcy wystawiają swój towar w określone cenie, ale ma już ona zaszyte w sobie koszty wysyłki, które nie są wydzielone kwotowo. Dzięki takiemu zabiegowi klient nie musi się już martwić o dodatkowe koszty związane z dostawą jego towaru. Jedyna cena, która go dotyczy, to jest właśnie cena towaru.

To są jednak sposoby rozwiązania tego zagadnienia wobec klientów. Jak natomiast należy to rozwiązać w zakresie księgowości?

Wliczenie w cenę towaru

Jeżeli również księgowo przedsiębiorca zdecyduje się wliczyć koszty dostawy w cenę towaru, to należy pamiętać o tym, że paragon czy faktura powinny być wystawione wyłącznie na cenę towaru, a w kosztach przedsiębiorca nie może uwzględniać przedpłacenia za dostawę. Skoro jej koszty znajdują się po stronie klienta, dla przedsiębiorcy nie jest to żaden koszt.

Jeżeli chodzi o podatki, to podatek dochodowy od sprzedaży naliczany jest zgodnie z przyjętymi przez przedsiębiorcę zasadami (podatek liniowy, na zasadach ogólnych, inne). Jeżeli natomiast chodzi o podatek od towarów i usług, czyli tak zwany VAT, to jest on naliczany zgodnie z charakterem i stawką sprzedawanego towaru. Jeżeli w wykazie stawek VAT, towar ten jest opodatkowany stawką na poziomie 23%, to tak też należy cały koszt rozliczyć, jeżeli stawka wynosi 8%, to całość należy rozliczyć według stawki 8%. Jest t o w miarę prosty i czytelny sposób, który znacznie ułatwia księgowanie tego rodzaju sprzedaży.

Wydzielenie kosztów przesyłki

Można również zdecydować się na osobne rozliczanie towaru i kosztów wysyłki. Wówczas na paragonie lub fakturze powinny znaleźć się dwie pozycje: cena towaru i koszty dostawy.

Niezależnie od tego, czy dostawa jest realizowana za pośrednictwem poczty czy kuriera, dla przedsiębiorcy zawsze jest ona opodatkowana tą samą stawką podatku VAT, którą opodatkowany jest sprzedawany przedmiot.

W przypadku poczty, jej usługi są zwolnione z podatku VAT, ale nie oznacza to, że przedsiębiorca, który z jej usług korzysta, również jest z niego zwolniony. Przeciwnie, opłaca podatek w odpowiedniej wysokości. Natomiast usługi kurierskie są obciążone podatkiem w wysokości 23%, ale to nie oznacza, że taki sam podatek będzie obowiązywał przedsiębiorcę.

Podsumowując, rozliczanie kosztów wysyłki w firmie, która zajmuje się tego rodzaju sprzedażą nie są bardzo skomplikowane. Ważne, by w pierwszej kolejności podjąć decyzję dotyczącą sposobu ujmowania tych kosztów. Czy są one wyszczególnione i stanowią odrębny element ceny towaru, czy stanowią jego immanentną część. Następnie zgodnie z podjętą decyzją należy te koszty księgować. Traktowane osobno muszą być uwzględnione na paragonie i fakturze, a wliczone nie powinny być uwzględniane na dokumentach finansowych. Opodatkowanie ich zaś powinno być zgodne ze stawką podatku obowiązującą sprzedawany towar.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *