Mały ZUS Plus 2023 w pigułce

Szybka Faktura 19/12/2022 brak odpowiedzi
 

Mały ZUS plus to rozwiązanie, na które decyduje się wielu najmniejszych przedsiębiorców. Nic w tym dziwnego – pozwala ono zaoszczędzić w ciągu roku sporą sumę. Kto może opłacać niższe składki, przez jaki okres one obowiązują i jak zgłosić się do małego ZUS-u plus?

Mały ZUS plus – czym jest i kto może z niego korzystać?

Mały ZUS plus to niższe, proporcjonalne do dochodu składki na ubezpieczenia społeczne. Nie dotyczy on składki zdrowotnej – tę należy opłacać w pełnej wysokości. To rozwiązanie dla tych przedsiębiorców, których przychody w poprzednim roku nie przekroczyły 120 tysięcy. Aby móc z niego skorzystać, działalność gospodarcza musi być prowadzona w minionym roku przez co najmniej 60 dni kalendarzowych. Co istotne, mały ZUS plus nie jest tym samym co niższe składki ZUS dla nowych przedsiębiorstw – nie można korzystać z niego w pierwszym roku prowadzenia firmy. Mogą jednak opłacać go przedsiębiorcy, który wcześniej korzystali z tzw. ulgi na start i obniżonych składek od podstawy preferencyjnej. Warto jednak pamiętać, że opłacanie niższych składek na ubezpieczenia społeczne ma wpływ na wysokość świadczeń chorobowego, emerytalnego czy rentowego.

Okres opłacania małego ZUS-u w 2023 roku

Okres, w jakim przedsiębiorca może odprowadzać niższe składki to 36 miesięcy w ciągu 60 miesięcy prowadzenia firmy. Po upływie trzech lat jest on zobowiązany do płacenia składek w normalnej wysokości, naliczanych ryczałtowo. Po tych dwóch latach opłacania tradycyjnego ZUS-u można jednak wrócić do małego ZUS-u plus – o ile roczny dochód w dalszym ciągu nie jest wyższy niż 120 tysięcy złotych. Od 1.02.2020 roku w celu ustalenia podstawy wymiaru składek należy brać pod uwagę dochód z tytułu prowadzenia działalności uzyskany w minionym roku. Przedsiębiorcy, którzy opłacali niższe składki w 2022 roku, nie muszą dokonywać żadnych zmian, chcąc opłacać je również w 2023. Należy jedynie przeliczyć podstawę wymiaru składek i dołączyć do deklaracji rozliczeniowej za styczeń wnioski DRA cz. II bądź RCA cz. II.

Jak zgłosić się do małego ZUS-u plus?

Jeżeli przedsiębiorca uzyskał prawo do małego ZUS-u plus od nowego roku, zgłoszenie do niższych składek powinno nastąpić przed końcem stycznia. Przestrzeganie konkretnych terminów jest w tym przypadku niezbędne. Istotny jest również odpowiedni kod tytułu ubezpieczenia – 05 90. W przypadku gdy właściciel firmy posiada prawo do renty z powodu niezdolności do pracy, jest to kod 05 92. Jeżeli oprócz prowadzenia własnej działalności gospodarczej przedsiębiorca pracuje na etacie, może zgłosić się do małego ZUS-u plus, jeżeli planuje zakończyć pracę na podstawie umowy o pracę. W przypadku niezłożenia dokumentów w terminie nie można skorzystać z niego przez cały rok. Do małego ZUS-u plus można zgłaszać się za pośrednictwem strony biznes.gov.pl. W tym celu wystarczy zmienić dane we wpisie w CEIDG, korzystając z podpisu kwalifikowanego bądź profilu zaufanego.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *