Opublikowanie oferty to pierwszy etap poszukiwania kandydatów do pracy. Treść ogłoszenia może skutecznie zachęcić do aplikowania na dane stanowisko lub… jeszcze skuteczniej do tego zniechęcić. Jak konstruować ogłoszenia o pracę, aby przyciągały one doświadczonych specjalistów?
Najważniejsze elementy ogłoszenia o pracę
Istnieje kilka podstawowych elementów, których nie powinno zabraknąć w żadnym ogłoszeniu o pracę. Jednym z nich są oczekiwania względem kandydata – m.in. konkretne doświadczenie, wykształcenie czy dodatkowe uprawnienia, np. prawo jazdy. W ogłoszeniu powinien znaleźć się również dokładny opis stanowiska w zrozumiałym dla kandydatów języku. Kolejnym istotnym elementem oferty pracy jest zakres obowiązków pracownika. Dzięki nim kandydat jeszcze przed rozmową może zdecydować, czy to praca dla niego. W ogłoszeniu należy wspomnieć także o warunkach zatrudnienia, jakie oferuje firma. Jeżeli zależy nam na pracowniku na pół etatu, zawsze warto to zaznaczyć – wówczas osoby poszukujące zatrudnienia na cały etat automatycznie przejdą do kolejnego ogłoszenia. Oferta pracy powinna zawierać też klauzulę o danych osobowych wraz z prośbą o umieszczanie jej w CV.
Krótkie, ale ciekawe przedstawienie firmy
Kandydaci lubią już na wstępie wiedzieć co nieco o firmie, do której zamierzają aplikować. Krótka, zwięzła, ale interesująca wzmianka na temat działalności przedsiębiorstwa zawsze jest w ogłoszeniach mile widziana. Dzięki niej osoba zainteresowana ofertą może wczuć się w rolę pracownika danej organizacji i przemyśleć, czy charakter jej działalności to właśnie to, czego szukała.
Wzmianka o benefitach pracowniczych
Czymś, co skutecznie przyciąga kandydatów na dane stanowisko, jest informacja o benefitach pozapłacowych – np. pakietach opieki zdrowotnej, zniżkach do klubów fitness czy abonamentach na samochód. Nie tylko zachęcają one do aplikowania właśnie w danej firmie, ale i ukazują atmosferę, jaka w niej panuje. Wzmianka o benefitach, na jakie mogą liczyć pracownicy, mówi także wiele o zaangażowaniu przełożonego w rozwój swoich pracowników – bo przecież nie samą pracą żyje człowiek! Widząc ofertę z wyszczególnionymi dodatkami dla zatrudnionych, kandydat chętniej wybierze właśnie tę firmę – szczególnie jeśli w ogłoszeniach konkurencji nie ma informacji o benefitach.
Zrozumiała treść i szczegóły zamiast ogółów
Konstruując ofertę pracy, która ma przyciągnąć doświadczonych specjalistów, należy używać prostego, zrozumiałego języka. Jasny przekaz zawsze jest strzałem w dziesiątkę – podobnie jak konkretne, szczegółowe informacje w zamian za nic niemówiące ogólniki. Przykładowo, zamiast informować o tym, że pracownicy mają dostęp do wielu szkoleń, lepiej wymienić kilka najciekawszych kursów, jakie zostały przeprowadzone w ostatnim czasie. Pisząc o benefitach, warto natomiast wyszczególnić konkretne dodatki, które czekają na pracowników. Istotne jest również to, aby w ogłoszeniu o pracę znalazły się właśnie takie informacje, jakie chciałby zobaczyć kandydat – należy więc pamiętać o dopasowaniu treści oferty do konkretnej grupy docelowej. Warto pamiętać o tym, że informacje zawarte w ogłoszeniu o pracę stanowią niejakie zaproszenie kandydata do dalszych rozmów o warunkach zatrudnienia. Dopiero podpisana umowa jest ich stuprocentowym odzwierciedleniem. Lepiej jednak już w ogłoszeniu umieszczać wiarygodne informacje na temat danej firmy – pokazuje to szacunek pracodawcy do kandydatów.