Rekrutacja pracowników może stanowić pewne wyzwanie, a przy tym – zajmować wiele tygodni, ograniczając realizację innych firmowych celów. Istnieją jednak pewne proste praktyki, które są w stanie przyspieszyć cały proces i poskutkować nawiązaniem owocnych współprac.
Skuteczna oferta pracy
Kluczowe znaczenie w całym procesie rekrutacji odgrywa właściwie sformułowane ogłoszenie o pracę. Wcale nie musi być ono długie i wyczerpujące – najlepiej, jeśli zawiera krótkie i zwięzłe informacje zrozumiałe dla każdego odbiorcy, a przy tym przykuwa uwagę i od razu wyróżnia firmę na tle konkurencji. W ogłoszeniu nie może zabraknąć informacji dotyczących oczekiwań względem kandydatów, możliwości, jakie firma daje pracownikom i najważniejszych cech przedsiębiorstwa, które są jego wyróżnikiem. Warto zawrzeć w nim także informację na temat benefitów pozapłacowych – o ile pracodawca oferuje je zatrudnionym. Kiedy już oferta pracy jest gotowa, trzeba pamiętać jeszcze o jej skutecznej promocji. Oprócz popularnych serwisów internetowych z ogłoszeniami rekrutacyjnymi warto wykorzystać portale branżowe czy social media. Kiedy etap prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych się rozpocznie, należy ponadto pamiętać o odpowiedniej komunikacji i informacjach zwrotnych dla kandydatów – bez względu na to, czy decyzja jest pozytywna, czy negatywna. W przeciwnym razie obiecujący pracownik może zrezygnować z oczekiwania i poszukać zatrudnienia u konkurencji.
Korzystanie z systemu poleceń
Prowadząc proces rekrutacyjny, warto rozważyć wprowadzenie w firmie tzw. systemu poleceń pracowników. Może on znacząco zwiększyć szansę na zatrudnienie doświadczonego specjalisty, do którego firma sama nigdy by nie dotarła. W tym przypadku rekrutacja odbywa się na podstawie rekomendacji już zatrudnionych pracowników. Polecając konkretną osobę – np. znajomego z poprzedniego miejsca pracy czy ze studiów – zazwyczaj znają oni jej doświadczenie, wykształcenie i kompetencje. Pracownicy odpowiedzialni za rekrutację mogą dzięki temu uzyskać cenne informacje na temat kandydata i zaoszczędzić czas, jaki musieliby poświęcić na poszukiwania dobrego specjalisty.
Stosowanie testów kompetencyjnych
Inną praktyką, która w trakcie rekrutacji może się okazać bardzo pomocna, są testy kompetencyjne. Mogą to być np. zadania wymagające napisania krótkiego tekstu czy przygotowania grafiki. Dzięki nim możliwa jest jeszcze skuteczniejsza ocena umiejętności kandydatów – ma to szczególne znaczenie na stanowiskach, na których niezbędne są pewne kompetencje twarde.
Indywidualne podejście
W trakcie rekrutacji warto wyjść nieco poza schematy i kierować się elastycznym, indywidualnym podejściem do kandydata – w końcu każdy z nich jest inny i ceni sobie w pracy inne wartości. Warto pytać poszczególne osoby o to, co liczy się dla nich w miejscu pracy najbardziej – pomoże to nawiązać przyjazną relację i dopasować styl przyszłej współpracy. Rozmowa może też pomóc w ocenie cech charakteru poszczególnych kandydatów – np. komunikatywności czy chęci działania – a te są często jeszcze ważniejsze niż umiejętności twarde czy wykształcenie.