Sprzedaż towarów za pośrednictwem serwisów aukcyjnych

program do faktur 11/07/2018 brak odpowiedzi
 

Coraz więcej firm decyduje się na rozszerzenie swojej działalności sprzedażowej o sprzedaż internetową. Takie rozwiązanie jest o tyle korzystne, że pozwala na powiększenie swojego rynku zbytu. Prowadzenie sklepu stacjonarnego ogranicza zasięg sprzedaży do osób, które się w sklepie pojawią. Decydując się na sprzedaż internetową praktycznie eliminuje się ograniczenie terytorialne, a to szansa na zwiększenie swoich zysków.

Prowadzenie sklepu stacjonarnego

Prowadzenie sklepu stacjonarnego to praktyka stosowana od wielu lat. Taka działalność gospodarcza jest doskonale opisana przepisami prawnymi i jej formalna organizacja nie przysparza większych problemów lub wątpliwości. Na wszystkie pytania można znaleźć odpowiedź w odpowiednich przepisach i ich interpretacjach. W ten sposób można uniknąć ewentualnych problemów i kłopotów formalnych, które mogą skutkować poważnymi konsekwencjami.

Takie rozwiązanie niesie jednak ze sobą pewne ograniczenia. Sprzedaż odbywa się bezpośrednio, więc trzeba zadbać o to, by klient pojawił się w sklepie i dokonał zakupu. Finalizacja transakcji powinna mieć miejsce w czasie wizyty w sklepie, trzeba więc dołożyć wszelkich starań, by zbić wszelkie obiekcje. Nawet jeżeli uda się na tyle wypromować swój sklep, by docierały do niego osoby również spoza miasta, w którym sklep się znajduje, to jednak nie ma co liczyć na to, że pojawią się klienci z drugiego końca kraju. Tymczasem, zainteresowanie szerszego grona potencjalnych odbiorców, to większa szansa na finalizację sprzedaży i zwiększenie obrotów swojej firmy.

Rozszerzenie działalności

Jeżeli sprzedawane towary nadają się do ich transportowania, przewożenia lub przesyłania, wówczas można zdecydować się na rozszerzenie swojej działalności i wprowadzić sprzedaż wysyłkową. Jej organizacja logistyczna nie jest bardzo skomplikowana ani złożona. Wystarczy zasięgnąć kilku informacji i wprowadzić najkorzystniejsze rozwiązania. Ważne jednak, by poza organizacją sklepu wysyłkowego, zadbać również odpowiednio o porządek w rozliczeniach i opodatkowaniu. Sprzedaż wysyłkowa wymaga uwzględnienia również kosztów transportu i wysyłki, które można różnorodnie rozliczać.

Do tego, dochodzą też koszty związane z prowadzeniem tego rodzaju sprzedaży. Można bowiem zdecydować się na utworzenie własnego sklepu internetowego. Wykupić hosting, domenę i utworzyć system sprzedażowy wraz z obsługą klienta i wsparciem posprzedażowym. Można też zdecydować się na skorzystanie z istniejących systemów aukcyjnych, z tym że tu należy wziąć pod uwagę również konieczność wniesienia opłaty za możliwość wystawienia swoich produktów, a często również odprowadzić prowizję od sprzedaży.

Rozliczenie podatkowe

Co do zasady, sprzedaż swoich towarów za pośrednictwem serwisów internetowych jest traktowana jako normalna działalność sprzedażowa i gdy tylko odbywa się regularnie i systematycznie musi być zarejestrowana jako działalność gospodarcza i podporządkowana odpowiednim przepisom prawnym i regulacjom podatkowym.

Są jednak pewne niuanse, które wpływają na specyficzne traktowanie tego rodzaju sprzedaży.

O ile, sprzedawanie towarów za pośrednictwem własnego sklepu internetowego nie wiele różni się od sprzedawania w sklepie stacjonarnym i tu zastosowanie mają zasady ogólne, o tyle sprzedaż za pomocą serwisów aukcyjnych jest czymś nieco innym i tu należy przyłożyć większą uwagę, by dopełnić wszelkich obowiązujących formalności.

Przede wszystkim należy mieć świadomość, że sprzedaż na serwisach aukcyjnych podlega regulacjom kodeksu cywilnego, ustawy o prawach konsumenta i ochronie konkurencji i ustawy o ochronie danych osobowych. Dodatkowym dokumentem, który trzeba zaakceptować jest regulamin danego serwisu, który stanowi dokument pomocniczy do wymienionych dokumentów ogólnych.

Rozliczanie sprzedaży za pośrednictwem serwisów aukcyjnych musi odbywać się w zgodzie z przepisami podatkowymi. Podatnik jest zobowiązany do wystawiania paragonów, a dodatkowo nie jest zwolniony z ciążących na nim obowiązków w postaci gwarancji i rękojmi, które również musi oferować dokonującym zdalnie zakupów klientom.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *