Technologia – jak wpływa na prowadzenie firmy w czasie pandemii?

program do faktur 12/06/2020 brak odpowiedzi
 

Wyjątkowa sytuacja wymusiła na wielu firmach zmiany w organizacji pracy i szybkie wdrożenie nowych technologii, odpowiadających rekomendacjom WHO o Social Distancing. Epidemia COVID-19 przyczyniła się do rozpoczęcia wielu innowacyjnych projektów za pomocą narzędzi, które nigdy dotąd nie były tak masowo wykorzystywane. Jak wpływa to na prowadzenie firm i ich funkcjonowanie?

Jakie technologie są wykorzystywane?

Technologie cyfrowe dostarczają rozwiązań wyjątkowo użytecznych w dobie pandemii. Wielu zarządzających firmami korzysta z tzw. chmury, która umożliwia pracownikom współpracę i szybką wymianę dokumentów. Microsoft Teams, Google Hangouts czy platforma Zoom pozwalają na prowadzenie dyskusji i wideokonferencji. Zdalna praca zespołowa wspomagana jest przez działy IT, które stanęły w obliczu konieczności przemodelowania technologicznej organizacji firm oraz zapewnienia bezpieczeństwa działaniom w sieci.

Do czego się je wykorzystuje?

Z badań przeprowadzonych przez PIE i Polski Fundusz Rozwoju w drugiej połowie kwietnia wynika, że najważniejsze dla firm stały się możliwości zdalnego komunikowania się z klientami. Z nowoczesnych technologii korzysta w tym celu prawie 80% średnich i 56% małych przedsiębiorstw. Większe firmy wykorzystują także systemy informatyczne pozwalające na zarządzanie przedsiębiorstwem i na elektroniczny obieg dokumentów, wraz z możliwością stosowania elektronicznych podpisów (z technologii tych korzysta 66% średnich przedsiębiorstw). Nowoczesne technologie wykorzystywane są także do celów internetowej sprzedaży i obsługi klientów, analizy danych, zarządzania i monitorowania pracy zdalnej. Mniej popularne są roboty przemysłowe i usługowe. Eksperci przewidują jednak, że ich zastosowanie będzie się zwiększać.

Rozwój e-handlu

Technologie i platformy umożliwiające prowadzenie e-handlu stały się dużo bardziej atrakcyjne. Dane platformy Shoper.pl z okresu od 1 stycznia do 15 marca 2020 wskazują, że zainteresowanie prowadzeniem sprzedaży internetowej wzrosło niemal o połowę w stosunku do tego samego okresu w roku 2019. Zwiększyła się zwłaszcza liczba sklepów, które w swojej ofercie posiadają książki i multimedia. Choć otwarcie e-sklepu pociąga za sobą konieczność poniesienia dodatkowych kosztów, firmy decydują się na taką inwestycję. Trend ten wiąże się ze zmianami w zachowaniu konsumentów, którzy dużo częściej po zakupy wybierają się do sieci. Shoper.pl zanotował wzrost zamówień zwłaszcza z kategorii delikatesy (239% w porównaniu do tego samego okresu w roku 2019), a także zdrowie i uroda (138%).

Technologia w pracy – a co na to pracownicy?

Przed pandemią, możliwość pracy zdalnej stanowiła zachętę dla przyszłych pracowników. Obecnie, o ile pozwala na to rodzaj wykonywanej pracy, stała się ona normą. Jeszcze przed epidemią, w IV kw. 2019 roku, Polski Instytut Ekonomiczny przeprowadził badania opinii przedsiębiorstw na temat wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Połowa pracowników sektora MMSP uważała, że wykorzystanie nowych technologii przyczyni się do poprawy wizerunku przedsiębiorstwa w oczach dostawców, polepszy relacje z klientami i zwiększy konkurencyjność przedsiębiorstwa. 42% badanych wyraziło opinię, że automatyzacja obsługi klienta wpłynie korzystnie na strukturę zatrudnienia, a 40% – że doprowadzi do redukcji etatów. Ogólnie rzecz biorąc, nastawienie pracowników do pracy zdalnej i nowych technologii można więc uznać pozytywne.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *