Wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych

program do faktur 07/09/2018 brak odpowiedzi
 

Prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej wymaga niekiedy użytkowania samochodu, który służy pozyskiwaniu dochodu lub zabezpieczaniu jego źródła. W związku z tym, taki samochód ma bezpośredni związek z prowadzoną działalnością. Musi więc zostać wprowadzony do ewidencji środków trwałych i jako taki może zostać poddany odpisom amortyzacyjnym. Na czym polega wprowadzenie samochodu do ewidencji środków trwałych i w jaki sposób należy to zrobić? Oto najważniejsze informacje.

 

 

  • Zakup samochodu do firmy

 

Zakup samochodu do firmy musi być potwierdzony za pomocą dokumentu zakupowego. Oczywiście, zazwyczaj jest nim faktura. Zakup musi być wykonany na firmę, bo tylko w ten sposób może zostać wprowadzony do majątku firmowego. Może się jednak zdarzyć tak, że przedsiębiorca zakupił auto przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej i chce je wprowadzić do majątku. Wówczas musi napisać specjalne oświadczenie, które będzie podstawą rozliczania pojazdu w kosztach prowadzonej działalności. Znaczenie ma również to, czy samochód kupowany jest z rynku wtórnego czy z salonu.

 

 

  • Zakup nowego samochodu

 

Jeżeli auto jest kupowane w salonie i jest to pojazd, który wcześniej nie był rejestrowany, to przed wprowadzeniem go do ewidencji środków trwałych, najpierw należy go zarejestrować. Jest to konieczne z uwagi na to, że samochód z salonu nie ma jeszcze żadnych dokumentów, które potwierdzałyby, że jest on zdatny do użytku, a tylko taki może stać się środkiem trwałym stanowiącym majątek firmy. W takiej sytuacji konieczność zarejestrowania samochodu wpływa na podwyższenie jego wartości początkowej. Co za tym idzie, większe są odpisy amortyzacyjne. Warto o tym pamiętać, ponieważ na wartość początkową pojazdu wpływa nie tylko jego wartość z salonu, ale również koszty dodatkowe, związane z jego rejestracją.

 

 

  • Zakup używanego auta

 

Jeżeli auto jest kupowane z rynku wtórnego i było już wcześniej zarejestrowane, ma kompletne tablice i dowód rejestracyjny, to wówczas można je niezwłocznie wprowadzić do ewidencji środków trwałych i rozpocząć jego rozliczanie. Po przerejestrowaniu trzeba jedynie zaktualizować informacje i wprowadzić dane o nowych tablicach rejestracyjnych. W takiej sytuacji, koszty poniesione w związku z przerejestrowaniem samochodu, można wprowadzić do kosztów uzyskania przychodów na normalnych zasadach, ponieważ są to koszty związane z wprowadzonym już do ewidencji środkiem trwałym. Takie wydatki rozliczane są w bieżącym miesiącu, w którym zostały poniesione i nie ma tutaj konieczności odpisywania ich stopniowo.

Oczywiście, w każdej z powyższych sytuacji, okres użytkowania zakupionego auta, musi być dłuższy niż rok. Tylko taki majątek może być bowiem potraktowany jako środek trwały w firmie i tylko taki może zostać wprowadzony do ewidencji.

Prowadzenie ewidencji środków trwałych należy do obowiązków przedsiębiorcy. Jest to dla niego też korzystne rozwiązanie, ponieważ wydatki poniesione na środki trwałe można zaksięgować jako koszty uzyskania przychodu, a co za tym idzie, za ich pomocą można obniżyć podstawę opodatkowania, a w dalszej konsekwencji należny do urzędu skarbowego podatek. Takie działanie jest bardzo korzystne finansowo dla przedsiębiorcy. Zanim jednak urządzenie czy samochód zostanie wprowadzony do środków trwałych, to warto zapoznać się z odpowiednimi przepisami prawnymi, które tego rodzaju procedury regulują i wyznaczają ich zasady.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *