Skuteczna rekrutacja – porady

Szybka Faktura 24/01/2025 brak odpowiedzi
 

Skuteczna rekrutacja to klucz do sukcesu – a sukcesem jest w tym przypadku zatrudnienie wieloletnich pracowników, będących jednocześnie dobrymi specjalistami. O czym szczególnie warto pamiętać, rekrutując kandydatów?

Skuteczne ogłoszenie o pracę

Podstawą skutecznego procesu rekrutacyjnego jest odpowiednie ogłoszenie o pracę – zwięzłe i konkretne. Jego treść powinna przykuwać uwagę i wyróżniać się na tle ogłoszeń konkurencyjnych firm z branży. To ważne, aby zamiast uniwersalnych, suchych faktów zawierała ona konkrety, które wskazują na atuty danego miejsca pracy i korzyści dla pracowników. Ogłoszenie powinno być też sformułowane w jasny i zrozumiały sposób. Po jego otwarciu potencjalny kandydat powinien poznać nie tylko zakres obowiązków na danym stanowisku, ale i możliwości rozwoju, benefity pracownicze czy kluczowe wyróżniki firmy. Kiedy już ogłoszenie rekrutacyjne zostanie stworzone, warto skupić się też na jego właściwej promocji. Najlepiej, jeśli oprócz portali z ogłoszeniami o pracę widnieje ono również w branżowych serwisach internetowych oraz w social mediach – np. w grupach na Facebooku, które skupiają specjalistów z danego obszaru. Aby dotrzeć do jak największej liczby doświadczonych osób, które mogłyby być zainteresowane warunkami zatrudnienia, warto też promować daną ofertę np. na targach pracy organizowanych w większych miastach.

Indywidualne podejście do kandydatów

Prowadząc rekrutację, trzeba pamiętać o indywidualnym podejściu do każdego kandydata. Jednemu z nich może bowiem zależeć na wzroście zarobków, innemu na zdobyciu nowych umiejętności i wyjściu ze strefy komfortu, a jeszcze innemu – na szybkim awansie. Warto więc zawsze zadawać kandydatom pytanie, co liczy się dla nich w pracy najbardziej. Elastyczność w ocenie kompetencji, wykształcenia i doświadczenia poszczególnych osób także ma znaczenie. W trakcie spotkań rekrutacyjnych należy ponadto zwracać uwagę na umiejętności miękkie kandydatów i dać im szansę na zadawanie pytań.

Testy kompetencji kandydatów

Czymś, co odmieniło rekrutację w wielu polskich firmach, są tzw. testy kompetencji kandydatów – np. w formie krótkich zadań do wykonania. Mogą się one okazać przydatne szczególnie w przypadku stanowisk wymagających konkretnych kompetencji twardych. Dzięki nim można znacznie lepiej ocenić poziom kwalifikacji osób ubiegających się o pracę.

System poleceń pracowników

Na skuteczność rekrutacji może wpłynąć również wprowadzenie w firmie tzw. systemu poleceń pracowników. W tym przypadku na rozmowy zapraszane są osoby polecone przez obecnych pracowników firmy. Program poleceń może zatem znacznie skrócić proces rekrutacyjny i w prosty sposób doprowadzić pracodawcę czy dział HR do dobrych specjalistów. Poleceni kandydaci zazwyczaj pasują do kultury organizacyjnej danego miejsca pracy, a często także lepiej wywiązują się z powierzonych im obowiązków.

Właściwa komunikacja

W procesie rekrutacyjnym nie należy lekceważyć tematu komunikacji z kandydatami – ma ona równie duże znaczenie co ogłoszenie czy właściwie przeprowadzona rozmowa o pracę. To ważne, aby osoby ubiegające się o zatrudnienie na danym stanowisku otrzymały w ustalonym terminie jasną odpowiedź dotyczącą decyzji – bez względu na to, czy jest ona pozytywna, czy negatywna. Konieczność długiego oczekiwania na wiadomość zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej może spowodować, że firma straci możliwość zatrudnienia dobrego specjalisty, bo ten zacznie szukać pracy w innym miejscu i zwyczajnie się zniechęci.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *