W ostatnich latach coraz więcej mówi się o work-life balance, czyli równowadze między pracą a życiem prywatnym. O ile w przypadku pracowników etatowych pogodzenie tych dwóch aspektów jest jak najbardziej możliwe, o tyle przedsiębiorcy mogą mieć większe trudności z oddzieleniem obowiązków zawodowych od życia osobistego. Jak odnaleźć harmonię między rozwojem firmy a rodziną, pasją i odpoczynkiem?
Work life balance – co to takiego?
Mówiąc o work-life balance, mamy na myśli równowagę między pracą a życiem prywatnym. Oddzielenie obowiązków zawodowych od czasu spędzonego z rodziną, na odpoczynku i rozwoju pasji okazuje się często wyzwaniem. Nie bez powodu podpisano w tym roku nowelizację kodeksu pracy dot. dyrektywy work-life balance. Pracodawcy dbają o to, aby ich pracownicy mogli po pracy skupić się na życiu osobistym. Równowaga między życiem prywatnym a zawodowym gwarantuje zachowanie dobrego samopoczucia – zarówno fizycznego, jak i psychicznego – oraz satysfakcji, nie tylko z pracy, ale i z tego, co robimy po niej. Work-life balance sprzyja także produktywności oraz wydajności w samej pracy.
Równowaga między pracą a życiem osobistym – dlaczego przedsiębiorcom trudniej ją zachować?
Oddzielenie życia zawodowego od prywatnego w przypadku przedsiębiorców bywa znacznie trudniejsze niż w przypadku osób zatrudnionych na etacie. Prowadzenie własnej firmy wiąże się z dodatkowymi obowiązkami i odpowiedzialnością, a to z kolei często przekłada się na większą ilość czasu poświęconego pracy. Wieczorne sprawdzanie maili czy dostępność pod telefonem niezależnie od godziny często nie pozwalają w pełni skupić się na życiu w domu. Sprawy osobiste i obowiązki zawodowe zaczynają się przenikać, a granica między nimi coraz bardziej się zaciera. Mieszanie życia prywatnego z całodobowym dbaniem o firmę może skutkować wypaleniem, przepracowaniem i zmęczeniem. Oprócz gorszego samopoczucia brak work-life balance wiąże się często także z pogorszeniem relacji międzyludzkich i spadkiem satysfakcji z prowadzenia działalności. To niezwykle ważne, aby pamiętać, że praca oraz własna firma to zaledwie część życia.
Jak znaleźć harmonię między życiem zawodowym a prywatnym jako przedsiębiorca?
Chcąc zadbać o work-life balance jako przedsiębiorca, warto przede wszystkim postawić pewne granice. Pierwszym i najważniejszym krokiem może się okazać określenie codziennych godzin pracy. Niezależnie od tego, czy zarządzamy firmą z biura, czy z własnego mieszkania, warto zadbać o stałe pory wykonywania obowiązków. W przeciwnym razie rozciągną się one na cały dzień, a o prawdziwy odpoczynek będzie jeszcze trudniej. Jeśli nie pracujemy wieczorami czy w weekendy, należy jasno zaznaczyć to w kontaktach z klientami. W innym wypadku zamiast żyć życiem prywatnym będziemy myśleć o pracy i firmie nawet w dni wolne. Warto również planować swój dzień lub tydzień pracy, np. tworząc listę zadań. Dzięki temu nie tylko nie zapomnimy o ważnych zleceniach, ale i zawsze znajdziemy czas na życie poza pracą. Jeżeli w osiągnieciu harmonii między życiem prywatnym a zawodowym przeszkadza nam fakt, że zajmujemy się pracą w tym samym miejscu, w którym śpimy – warto pomyśleć o zmianie otoczenia. Praca z innego miejsca – np. kawiarni – nawet raz w tygodniu może znacząco wpłynąć na produktywność, a sprawne wykonanie zadań poza domem pozwoli szybciej do niego wrócić. Warto także rozważyć powierzenie części obowiązków podmiotowi zewnętrznemu – np. oddanie kwestii księgowych w ręce biura rachunkowego lub skorzystanie z programów do księgowości online takich jak Szybka Faktura. Będąc przedsiębiorcą, nie należy też zapominać o urlopie. Całkowity odpoczynek od obowiązków związanych z prowadzeniem działalności to podstawa, jeżeli zależy nam na dobrym samopoczuciu, rozwoju firmy i wydajności.
