Dyrektywa Omnibus – co trzeba o niej wiedzieć?

Szybka Faktura 05/01/2023 brak odpowiedzi
 

Zmiany związane z dyrektywą Ombinus miały wejść w życie w Polsce już w 2022 roku, jednak przesunięto je na rok obecny. Z nowymi przepisami powinien zapoznać się każdy przedsiębiorca, który na co dzień zajmuje się sprzedażą towarów lub usług. Co szczególnie warto wiedzieć o nowej dyrektywie?

Dyrektywa Omnibus – co to takiego?

Dyrektywą Omnibus nazywa się Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z 27 listopada 2019 r. zmieniającą dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 98/6/WE, 2005/29/WE oraz 2011/83/UE w odniesieniu do lepszego egzekwowania i unowocześnienia unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumenta. Nowe przepisy związane są z koniecznością informowania konsumentów o cenie produktu lub usługi, jaka obowiązywała przed ogłoszeniem promocji. Ma to zapobiegać sytuacjom, w których sprzedawcy podnoszą ceny przed wyprzedażą, a następnie proponują swoim klientom „wielkie okazje”. W praktyce cena „po obniżce” okazuje się często wyższa niż początkowy koszt za produkt lub usługę. Nowe zasady będą obowiązywały zarówno w przypadku sprzedaży stacjonarnej, jak i sprzedaży online. Informacje o cenach powinny od teraz widnieć także w reklamach.

Co dyrektywa Omnibus oznacza dla sprzedawców?

W związku z dyrektywą Omnibus obok informacji o niższej cenie sprzedawcy będą musieli umieszczać wzmiankę o najniższej cenie, jaka obowiązywała za produkt lub usługę w ciągu ostatnich 30 dni przed obniżką. W przypadku, gdy sprzedaż rozpoczęła się później niż 30 dni wstecz, niezbędne jest poinformowanie klientów o najniższej cenie, która obowiązywała od dnia startu do dnia rozpoczęcia promocji. Co więcej, sprzedawcy będą musieli uaktualnić o nowe przepisy również regulaminy sprzedaży czy inne związane ze sklepem dokumenty. Od stycznia 2023 roku przedsiębiorcy muszą również kontrolować opinie, jakie zamieszczają konsumenci na stronie ich sklepu stacjonarnego. Dzięki temu możliwe będzie zapobieganie nieuczciwym praktykom. Pod wieloma produktami wciąż możemy bowiem spotkać się z recenzjami wystawianymi przez osoby, które nigdy nie miały danego towaru w ręku. Sprzedawcy nie będą mogli powoływać się na opinie pisane przez fałszywych klientów. Każdy sprzedawca będzie zobowiązany do wskazania działań, które pomagają mu w weryfikowaniu recenzji. Co więcej, właściciele sklepów będą musieli zagwarantować konsumentom bezproblemowy kontakt – m.in. za pośrednictwem maila czy telefonu. Wbrew pozorom wciąż wielu sprzedawców utrudnia klientom kontaktowanie się w przypadku ewentualnych pytań lub problemów. W związku z dyrektywą Omnibus konieczne będzie również informowanie klientów o płatnym plasowaniu ofert w wyszukiwarkach z uwagi na wynagrodzenie dodatkowe.

Konsekwencje nieprzestrzegania nowych zasad

Nieprzestrzeganie nowych przepisów związanych z dyrektywą Omnibus wiąże się z konsekwencjami dla przedsiębiorcy. Sprzedawca może otrzymać karę nawet do 40 tysięcy złotych, w zależności od tego, ile razy nie wykonał nowych obowiązków. W ekstremalnych sytuacjach Prezes UOKiK może także nałożyć na przedsiębiorcę karę o wartości do 10% obrotu z roku poprzedzającego rok, w którym nałożono karę.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *