Płatność za transakcje i sposoby rozliczeń – konsument a przedsiębiorca

Szybka Faktura 15/04/2022 brak odpowiedzi
 

Konsumenci i przedsiębiorcy mogą realizować płatności na dwa sposoby – za pomocą gotówki lub bezgotówkowo. Od 1.01.2022 roku przedsiębiorcy ewidencjonujący sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej mają obowiązek umożliwić konsumentom transakcje bezgotówkowe.

Płatność gotówkowa a płatność bezgotówkowa

Transakcja gotówkowa polega na fizycznym obrocie pieniądzem. Dokonywana jest ona za pomocą gotówki – banknotów oraz monet. Istnieje kilka sposobów płatności gotówkowej, m.in. przekaz pocztowy, płatność gotówką w sklepie czy wpłata gotówki w oddziale bankowym na wskazany rachunek bankowy odbiorcy. Transakcja bezgotówkowa – jak sama nazwa wskazuje – dokonywana jest z kolei bez użycia gotówki, za pomocą pieniędzy w formie znaków cyfrowych. Ten rodzaj rozliczenia finansowego polega na elektronicznym transferze środków pomiędzy dwoma rachunkami bankowymi. Wyróżniamy kilka sposobów płatności bezgotówkowej. To płatność kartą płatniczą przy użyciu kodu PIN lub zbliżeniowo, płatność kartą płatniczą online, popularna w ostatnim czasie płatność BLIK czy internetowe zlecenie przelewu bankowego.

Płatności między konsumentem a przedsiębiorcą

Wraz z dniem 1 stycznia 2022 przedsiębiorcy, którzy ewidencjonują sprzedaż przy pomocy kasy fiskalnej, zobowiązani są umożliwić konsumentom dokonywanie płatności bez użycia gotówki. Co więcej, opcja wyboru transakcji bezgotówkowej musi być dostępna w każdym miejscu, w którym przedsiębiorca wykonuje działalność. W tym celu wykorzystuje się instrumenty płatnicze – zindywidualizowane urządzenia bądź procedury ustalone przez dostawcę oraz użytkownika, umożliwiające płatnikowi złożenie zlecenia płatniczego. Służą one do zapłaty za transakcję za pomocą rachunku bankowego. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest udostępnienie klientowi co najmniej jednej metody odbioru płatności bezgotówkowej. Jeżeli
w danym miejscu brakuje terminala płatniczego, należy przedstawić konsumentowi inne metody płatności bezgotówkowej, z jakich może on skorzystać. Może to być m.in. udostępnienie firmowego numeru rachunku bankowego czy jego integracja z usługą BLIK. Co istotne, konsument sam musi posiadać konto bankowe, aby móc zapłacić za towary lub usługi w postaci bezgotówkowej. Ponadto, musi on dysponować urządzeniem bądź zbiorem procedur, które umożliwiają skorzystanie ze zgromadzonych na jego rachunku środków.

Płatności powyżej i poniżej 20 tysięcy

Od 1 stycznia 2023 roku konsument będzie zobowiązany dokonać płatności bezgotówkowej na rachunek przedsiębiorcy, jeżeli wartość transakcji przekroczy 20 tysięcy złotych. Limit ten dotyczył będzie wartości transakcji, niezależnie od ilości płatności dokonanych w ramach tej transakcji. Jeśli jednak wartość transakcji będzie niższa, przedsiębiorca nie będzie mógł wymagać konkretnej formy płatności. Konsument sam zdecyduje, czy wybierze płatność gotówkową, czy bezgotówkową. Wyjątek stanowić będzie sprzedaż internetowa, sprzedaż w trakcie imprez masowych oraz sprzedaż w punktach samoobsługowych.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *