Pułapki e-sklepów, czego trzeba unikać? Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą oznaczoną według Polskiej Klasyfikacji Działalności kodem PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet – podlega pod specjalne regulacje prawne.
Jednym z podstawowych obowiązków sklepów funkcjonujących online jest zobowiązanie do umieszczenia na stronie internetowej regulaminu określającego zasady nabywania towarów. Regulamin jest wiążący dla klienta tylko wtedy, gdy mógł zapoznać się z jego zapisami oraz gdy jego postanowienia nie zawierają klauzul niedozwolonych. Ogólna konstrukcja klauzul niedozwolonych zapisana jest w art. 385 Kodeksu Cywilnego. Trzeba jednak pamiętać, iż dotyczą one sprzedaży na rzecz konsumenta, czyli (w myśl przepisów Kodeksu Cywilnego) osoby fizycznej dokonującej czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony jest i upubliczniany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pozwy kierowane do sądu przeciwko e-sklepom dotyczą najczęściej zapisów:
- zwalniających sprzedawcę z obowiązku zwrotu kosztów wysyłki
w przypadku skorzystania przez konsumenta z prawa do zwrotu towaru; - narzucających konsumentowi niezgodną z prawem właściwość miejscową sądu w przypadku sporów;
- ograniczających prawo do reklamacji;
- zmieniających ustawowe terminy.
W związku z wejściem w życie przepisów wynikających z Dyrektywy konsumenckiej, e-sklepy muszą zmodyfikować zapisy w regulaminach, aby nie narazić się na konsekwencje finansowe wynikające z niedozwolonych zapisów.