Regulamin sklepu internetowego – co powinien zawierać?

Szybka Faktura 24/11/2022 brak odpowiedzi
 

Każdy sklep internetowy powinien posiadać swój regulamin, dostępny bezpłatnie dla wszystkich konsumentów. Istnieją pewne konkretne elementy, których nie może w nim zabraknąć. Co zatem powinien zawierać prawidłowo sporządzony regulamin e-sklepu?

Dane sprzedawcy

Podstawowym elementem, którego nie może zabraknąć w regulaminie sklepu internetowego, są dane sprzedawcy. Umożliwiają one jego identyfikację przez klientów. Mowa zarówno o pełnej nazwie firmy oraz adresie jej siedziby, jak również o adresie rejestrowanym czy adresie e-mail do kontaktu. W tym punkcie regulaminu znajdują się także numery NIP, REGON oraz numer wpisu do KRS, a ponadto – forma prawna przedsiębiorstwa.

Rodzaj oraz zakres usług świadczonych drogą elektroniczną

Kolejny element, który musi znaleźć się w regulaminie każdego e-sklepu, to ogólna informacja na temat rodzaju świadczonych drogą elektroniczną usług oraz ich zakresu. Nie chodzi jednak o wyszczególnienie konkretnych danych towarów z oferty – znajdują się one już na stronie przy produktach. Jeżeli firma umożliwia publikowanie opinii o sklepie czy otrzymywanie przez klientów newslettera, informacje na ten temat także powinny znaleźć się w regulaminie.

Warunki świadczenia usług drogą elektroniczną

Niezbędne jest określenie w regulaminie e-sklepu wymagań technicznych, dzięki którym konsument będzie w stanie współpracować z wykorzystywanym przez sklep systemem. Jeżeli sprzęt lub system, którymi posługuje się osoba kupująca, będą różniły się od tych, które zaleca sklep, transakcja może się nie udać. Ponadto regulamin powinien zawierać wskazówki dot. zakładania konta na stronie sklepu i samego logowania.

Warunki zawierania i rozwiązywania umowy

Kluczowym elementem regulaminu e-sklepu są szczegółowe warunki umowy, czyli prawa i obowiązki zarówno osoby kupującej, jak i sprzedawcy. Punkt ten powinien zawierać informacje na temat sposobu oraz momentu, w którym ma miejsce zawarcie umowy sprzedaży. Niezbędne są również informacje dot. terminu jej realizacji, dostępnych w sklepie form płatności czy kosztów i metod dostawy. Kupujący powinien być świadomy ewentualnych dodatkowych opłat, możliwości wypowiedzenia umowy i związanych z nim kosztów. Jeśli przedmiot umowy to nie towar, lecz usługa, konieczne jest także ustalenie konkretnego okresu, na jaki zawierana jest umowa. W punkcie tym warto umieścić też wzmiankę na temat osoby odpowiedzialnej za zniszczenie lub zgubienie paczki – w zależności od tego, czy odpowiada za nią sklep, czy doręczyciel.

Tryb postępowania w przypadku reklamacji

W regulaminie powinna znajdować się również informacja o prawie do odstąpienia od umowy. Ważne, aby była w nim owa o terminie na odstąpienie oraz metodzie pokrycia kosztów zwrotu. W przypadku reklamacji, jeśli sklep stosuje internetowe metody rozstrzygania sporów – przy użyciu platformy ODR – niezbędne jest zamieszczenie w regulaminie odnośnika do strony.

Informacja o ochronie danych osobowych

Niezbędny element regulaminu sklepu internetowego stanowi również informacja o ochronie danych osobowych, wskazująca na administratora danych osobowych. W punkcie tym powinna znaleźć się również polityka prawności, klauzula informacyjna oraz pliki cookies. Należy również zawrzeć w nim informację o ochronie danych osobowych konsumenta przez sklep zgodnie z przepisami RODO.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *