Zatrudnienie na podstawie kontraktu B2B, czyli umowy zawartej między dwiema firmami, staje się w Polsce coraz popularniejsze. Z jakimi korzyściami i zagrożeniami dla pracodawcy wiąże się ten rodzaj współpracy?
Umowa B2B – abc
B2B (ang. business to business) to umowa cywilnoprawna zawierana między dwoma przedsiębiorstwami, np. jednoosobowymi działalnościami gospodarczymi, spółkami osobowymi, akcyjnymi czy spółkami z o.o. – każde z nich obowiązują takie same zasady. W zamian za określone w treści umowy wynagrodzenie jedna ze stron świadczy usługi na rzecz drugiej. W przeciwieństwie do umowy o pracę osobie zatrudnionej na podstawie B2B nie przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego czy benefitów pracowniczych. Kontrakt business to business pozwala jednak na większy zarobek niż w przypadku stosunku pracy czy umowy zlecenia. Przedsiębiorca sam decyduje o czasie oraz porach pracy i może uwzględniać pewne wydatki w kosztach uzyskania przychodu.
Kontrakt B2B – korzyści dla pracodawcy
Umowa B2B to dla pracodawcy szansa na uniknięcie wielu kosztów związanych z zatrudnianiem pracownika. W tym przypadku to sam zatrudniony odprowadza bowiem składki ZUS i opłaca podatki z uwagi na prowadzoną działalność gospodarczą – a to wiąże się z dużą oszczędnością dla drugiej strony kontraktu. Co więcej, formalności, które w przypadku umowy o pracę leżą po stronie zatrudniającego, przy umowie B2B należą do obowiązków wykonawcy. Zajmuje się on m.in. prowadzeniem księgowości i wystawianiem faktur – pracodawca jest zatem odpowiedzialny właściwie tylko za wypłatę środków za wykonane zadania. Nie musi on już sporządzać umowy ani prowadzić dokumentacji kadrowej. Kolejną korzyścią dla pracodawcy wynikającą z zawarcia umowy B2B jest brak obowiązku zapewnienia pracownikowi miejsca pracy oraz niezbędnych narzędzi i materiałów. Umowa B2B to także znacznie większa elastyczność w zakresie samych warunków współpracy – istnieje możliwość negocjowania różnych zapisów umowy, tak, aby były one jak najkorzystniejsze zarówno dla jednej, jak i dla drugiej strony.
Zagrożenia dla pracodawcy związane z umową B2B
Mimo że w przypadku pracodawcy umowa B2B wiąże się głównie z korzyściami, nie należy zapominać o pewnych minusach tego rodzaju współpracy. Za zagrożenie związane z kontraktem business to business można z pewnością uznać brak pewności co do terminowej realizacji zlecenia i samej dostępności wykonawcy. Przedsiębiorca może bowiem w tym samym czasie wykonywać pracę także na rzecz innych klientów, a to może powodować pewne opóźnienia. Te z kolei wiążą się z trudnościami w zaplanowaniu przez pracodawcę kolejnych projektów. Umowa B2B nie daje mu ponadto pewności co do długoterminowej współpracy – pracownik zatrudniony na etacie może się okazać bardziej lojalny. Pracodawca musi zatem liczyć się z możliwością nagłego zerwania współpracy i koniecznością poszukiwania nowego wykonawcy „na już”.