Doświadczenie w branży nie wystarczy, by umiejętnie zarządzać zespołem i prowadzić firmę, w której zatrudnieni będą czuć się doceniani oraz szanowani. Sprawdź, jaki powinien być szef, aby zyskał sympatię pracowników i był w stanie pogodzić ich potrzeby z interesami przedsiębiorstwa.
Tolerancyjny i empatyczny
Umiejętność słuchania swoich pracowników i zdolność do postawienia się w ich sytuacji to jedna z ważniejszych cech dobrego szefa. Empatia odgrywa w zarządzaniu firmą taką samą rolę jak asertywność i konsekwencja. To niezwykle ważne, aby przełożony wykazywał tolerancję dla błędów swoich pracowników, a także dla ich zróżnicowanych zachowań – każdy bowiem jest inny i każdemu zdarzają się pomyłki. Nie oznacza to, że ma on „puszczać płazem” wszystkie przewinienia czy niedociągnięcia – chodzi raczej o umiejętność zrozumienia położenia danej osoby, zwłaszcza w przypadku nagłych i niespodziewanych zdarzeń. Duże znaczenie ma również szacunek do odmiennych poglądów i przekonań pracowników.
Sprawiedliwy
Dobry szef nie kieruje się sympatią do danego pracownika, lecz traktuje wszystkich zatrudnionych równo. Powinien on brać pod uwagę przede wszystkim realizację zadań, osiągnięcia i postawę w pracy, a nie sugerować się subiektywną opinią na temat poszczególnych osób. Sprawiedliwe traktowanie wszystkich pracowników to podstawa, jeżeli przełożonemu zależy na dobrych relacjach z całym zespołem. Każdy powinien być oceniany według takich samych kryteriów oraz zasad.
Komunikatywny
Dobry szef potrafi rozmawiać z zatrudnionymi – w dodatku w taki sposób, że czują się oni zauważani i doceniani. W sytuacjach wymagających wyjaśnienia konieczna jest umiejętność kulturalnej konfrontacji, z kolei w przypadku, gdy pracownik zasługuje na wyróżnienie, pochwała i okazanie wdzięczności są równie istotne. Ważne, aby przełożony był w stanie w efektowny sposób przekazać personelowi zarówno pozytywne, jak również negatywne informacje, i pamiętał o regularnym feedbacku. Oprócz umiejętności rozmowy niezwykle istotna jest też umiejętność samego słuchania i odpowiadania na potrzeby swoich rozmówców – o ile pracownik na co dzień jest samodzielny i nie przychodzi do szefa z każdym, nawet najmniejszym problemem.
Sumienny
Jeżeli pracodawca oczekuje od pracowników dokładnego i sumiennego wykonywania swoich zadań, sam powinien dać im przykład tej sumienności. Dobry szef musi być zatem rzetelny, posiadać umiejętność samodyscypliny i wytrwale dążyć do założonych celów – tak samo, jak dobry pracownik.
Opanowany
Kolejną cechą dobrego przełożonego jest opanowanie, czyli umiejętność zachowania spokoju w konkretnej sytuacji – nawet kryzysowej. Mimo że prowadzenie własnej firmy i zarządzanie grupą pracowników wiąże się z wieloma różnymi emocjami, szef powinien kierować się przede wszystkim logicznym myśleniem i podchodzić do spraw „na chłodno”.
Konsekwentny
Dobry szef powinien być również konsekwentny. Jeżeli wymaga on od swoich pracowników przestrzegania konkretnych zasad, sam powinien kierować się nimi w swojej codziennej pracy. Pracodawca nie może z dnia na dzień zmieniać zdania, panujących reguł czy swojej własnej postawy – w ten sposób daje bowiem pracownikom znak, że mogą oni postępować tak samo.