Dofinansowanie „zielonego” samochodu

Szybka Faktura 04/07/2022 brak odpowiedzi
 

Od kilku już lat walka ze zgubnymi w skutkach zmianami klimatycznymi i piętrzącym się problemami związanymi z zanieczyszczeniem powietrza, stała się dla polityków wielu państw na świecie jednym z priorytetów. W Polsce temu celowi ma służyć m.in realizacja zamierzeń programu dofinansowania zakupu osobowych samochodów elektrycznych. Czym on jest? Kto może z niego skorzystać? Jakie są jego cele? O tym poniżej.

Główne zamierzenia programu dofinansowania „zielonych” samochodów

Wysokie zużycie energii i paliw w transporcie jest jednym z głównych winowajców kryzysu klimatycznego i problemów z tym związanych, dlatego tak ważne jest, by szukać alternatywnych rozwiązań, które mogą przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na surowce energetyczne. Jednym z pomysłów na to, jak można ten cel osiągnąć, jest stopniowa wymiana samochodów z silnikami benzynowymi na te wyposażone w napęd wyłącznie elektryczny. Program, o którym mowa w niniejszym artykule, zakłada możliwość dofinansowania zakupu fabrycznie nowych samochodów kategorii M1, korzystających wyłącznie z napędu elektrycznego akumulowanego na skutek podłączenia do zewnętrznego źródła zasilania. Ważny zastrzeżeniem jest, że pojazd musi być nowy i przed zakupem nigdy wcześniej niezarejestrowany.

„Zielony samochód” – komu przysługuje dofinansowanie?

Z takiego źródła finansowania mogą korzystać osoby, które planują użytkować samochód elektryczny wyłącznie na własne potrzeby, niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym także działalności rolniczej. Nie można zatem starać się o środki z tego programu, jeśli chce się auto wykorzystać do sprzedaży towarów i usług, czyli m.in świadczenia usług transportowych bądź przewozu osób (również okazjonalnego), wynajmowania go lub udostępniania go na rynku w innej formie. Nie można też ująć takiego pojazdu w ewidencji środków trwałych wykorzystywanych w działalności gospodarczej.

Pomoc dla przedsiębiorców

Oprócz programu opisanego we wcześniejszej części, równolegle funkcjonuje także projekt „Mój elektryk”, obowiązujący od 1 lipca 2021 roku. W jego ramach dotacje na zakup samochodów zeroemisyjnych były początkowo udzielane osobom fizycznym, a z czasem grono beneficjentów zostało rozszerzone o przedsiębiorców, samorządy i inne instytucje, w tym naukowe. Uruchomione zostały również dopłaty do leasingu. Na program ten, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, przeznaczono 500 milionów złotych. Jak ta pomoc wygląda w praktyce? Osobom fizycznym Narodowy Fundusz ma refundować część kosztów zakupu lub najmu aut osobowych, zaś podmiotom instytucjonalnym – zakupu lub leasingi samochodów osobowych, auto dostawczych oraz innego typu pojazdów zeroemisyjnych, takich jak choćby motorowery wykorzystywane do realizacji zamówień złożonych przez klientów.
Promowanie transportu zeroemisyjnego to program zakrojony na szeroką skalę, którego pożądanym rezultatem ma być znaczące ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *