E-doręczenia w pytaniach i odpowiedziach

Szybka Faktura 10/01/2025 brak odpowiedzi
 

Już od 1 stycznia 2025 niektóre podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na ich temat.

Czym są e-Doręczenia?

e-Doręczenia to elektroniczna postać korespondencji między podmiotem publicznym a niepublicznym. Stanowi ona odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia mają docelowo zastąpić korespondencję za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).

Jaki jest główny cel wprowadzenia e-Doręczeń?

Wprowadzenie obowiązkowych e-Doręczeń ma na celu głównie usprawnienie obiegu dokumentów w obrocie gospodarczym. Zamiana na korespondencję elektroniczną ma nie tylko wpłynąć na jakość komunikacji między podmiotami, ale i obniżyć związane z nią koszty.

Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-Doręczeń?

Obowiązek korzystania z e-Doręczeń ma dotyczyć wszystkich:

  • podmiotów publicznych;
  • firm rejestrowanych w CEiDG oraz KRS;
  • zawodów zaufania publicznego (adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych itp.).

Osoby fizyczne mogą natomiast same zadecydować, czy chcą korzystać z e-Doręczeń.

Kiedy obowiązkowe e-Doręczenia wejdą w życie?

Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji przy użyciu e-Doręczeń będzie wprowadzany stopniowo zgodnie z harmonogramem. Podmioty publiczne będą zobowiązane do wdrożenia od:

  • 1 stycznia 2025 roku – w przypadku organów administracji rządowej oraz obsługujących je jednostek budżetowych, innych organów władzy publicznej, m.in. organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostek budżetowych obsługujących te organy, ZUS i zarządzanych przez niego funduszy, KRS i funduszy zarządzanych przez jej prezesa, NFZ, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych uczelni, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych, państwowych i samorządowych instytucji kultury, innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, związków metropolitarnych i samorządowych zakładów budżetowych (w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego), innych podmiotów publicznych;
  • 1 października 2029 roku – w przypadku prokuratury, sądów, trybunałów, organów ścigania i Służby Więziennej, komorników, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, związków metropolitalnych i samorządowych zakładów budżetowych (w zakresie publicznej usługi hybrydowej).
    W przypadku podmiotów niepublicznych będą obowiązywały poniższe terminy wdrożenia:

  • 1 stycznia 2025 roku – dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego, podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w KRS po 1 stycznia 2025 i podmiotów niepublicznych składających wniosek o wpis do CEiDG;
  • 1 kwietnia 2025 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025;
  • 1 lipca 2025 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024, a w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025;
  • 1 października 2026 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024.

Czy e-Doręczenia są bezpieczne?

System spełnia rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa i normy techniczne. e-Doręczenia są też zgodne z eIDAS oraz polską ustawą o e-Doręczeniach. Nadawcy i adresaci są identyfikowani w trakcie nadania oraz odbioru przesyłki, a cała usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści korespondencji.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *