Już od 1 stycznia 2025 niektóre podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego mają obowiązek korzystania z e-Doręczeń. Poznaj odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania na ich temat.
Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to elektroniczna postać korespondencji między podmiotem publicznym a niepublicznym. Stanowi ona odpowiednik tradycyjnego listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia mają docelowo zastąpić korespondencję za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
Jaki jest główny cel wprowadzenia e-Doręczeń?
Wprowadzenie obowiązkowych e-Doręczeń ma na celu głównie usprawnienie obiegu dokumentów w obrocie gospodarczym. Zamiana na korespondencję elektroniczną ma nie tylko wpłynąć na jakość komunikacji między podmiotami, ale i obniżyć związane z nią koszty.
Kogo dotyczy obowiązek korzystania z e-Doręczeń?
Obowiązek korzystania z e-Doręczeń ma dotyczyć wszystkich:
- podmiotów publicznych;
- firm rejestrowanych w CEiDG oraz KRS;
- zawodów zaufania publicznego (adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych itp.).
Osoby fizyczne mogą natomiast same zadecydować, czy chcą korzystać z e-Doręczeń.
Kiedy obowiązkowe e-Doręczenia wejdą w życie?
Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzenia korespondencji przy użyciu e-Doręczeń będzie wprowadzany stopniowo zgodnie z harmonogramem. Podmioty publiczne będą zobowiązane do wdrożenia od:
- 1 stycznia 2025 roku – w przypadku organów administracji rządowej oraz obsługujących je jednostek budżetowych, innych organów władzy publicznej, m.in. organów kontroli państwowej i ochrony prawa oraz jednostek budżetowych obsługujących te organy, ZUS i zarządzanych przez niego funduszy, KRS i funduszy zarządzanych przez jej prezesa, NFZ, samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, państwowych uczelni, Polskiej Akademii Nauk i tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, agencji wykonawczych, instytucji gospodarki budżetowej, państwowych funduszy celowych, państwowych i samorządowych instytucji kultury, innych państwowych lub samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, związków metropolitarnych i samorządowych zakładów budżetowych (w zakresie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego), innych podmiotów publicznych;
- 1 października 2029 roku – w przypadku prokuratury, sądów, trybunałów, organów ścigania i Służby Więziennej, komorników, jednostek samorządu terytorialnego i ich związków, związków metropolitalnych i samorządowych zakładów budżetowych (w zakresie publicznej usługi hybrydowej).
W przypadku podmiotów niepublicznych będą obowiązywały poniższe terminy wdrożenia: - 1 stycznia 2025 roku – dla osób wykonujących zawody zaufania publicznego, podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w KRS po 1 stycznia 2025 i podmiotów niepublicznych składających wniosek o wpis do CEiDG;
- 1 kwietnia 2025 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w KRS przed 1 stycznia 2025;
- 1 lipca 2025 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024, a w przypadku dokonywania zmian we wpisie po 30 czerwca 2025;
- 1 października 2026 roku – dla podmiotów niepublicznych zarejestrowanych w CEiDG do 31 grudnia 2024.
Czy e-Doręczenia są bezpieczne?
System spełnia rygorystyczne wymagania bezpieczeństwa i normy techniczne. e-Doręczenia są też zgodne z eIDAS oraz polską ustawą o e-Doręczeniach. Nadawcy i adresaci są identyfikowani w trakcie nadania oraz odbioru przesyłki, a cała usługa jest zabezpieczona tak, aby nikt nie mógł zmienić treści korespondencji.