Decydując się na założenie e-sklepu, warto dokładnie zapoznać się z zasadami i wymogami związanymi ze sprzedażą internetową. O czym szczególnie należy pamiętać, chcąc sprzedawać produkty w sieci?
Sprzedaż przez Internet a forma działalności
W przypadku działalności związanej ze sprzedażą w Internecie nie ma konkretnych przepisów dotyczących jednej, konkretnej formy prawnej. Prowadząc e-sklep, nie możemy jedynie założyć spółki partnerskiej, gdyż dotyczy ona osób, które wykonują wolne zawody. Można jednak wybierać spośród wszystkich pozostałych form działalności gospodarczej, decydując się np. na spółkę z o.o. czy działalność jednoosobową. Wybierając formę prawną, wybieramy jednocześnie sposób opodatkowania działalności.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
Każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin. Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną to informacja dla klientów na temat ich praw oraz warunków sprzedaży. Nie może zabraknąć w nim takich elementów jak rodzaj i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia usług drogą internetową – np. wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e-sklepu czy warunki zawierania i rozwiązywania umów oraz postępowania reklamacyjnego drogą elektroniczną. Klient powinien uzyskać bezpłatny dostęp do regulaminu, zanim dojdzie do zawarcia umowy. Co więcej, prowadząc sprzedaż w Internecie należy pamiętać o przestrzeganiu przepisów RODO.
Co można, a czego nie można sprzedawać przez Internet?
Zanim zdecydujemy się na prowadzenie e-sklepu, warto zorientować się, czy sprzedaż naszych produktów w sieci jest legalna. Sklep internetowy to miejsce, które umożliwia sprzedaż wszystkich towarów dopuszczonych do tradycyjnego obrotu. Wyjątek stanowi handel lekami – ten jest w sieci zabroniony, o ile nie są to leki bez recepty. Leki, których nie musi przepisywać lekarz, mogą być sprzedawane w e-sklepach aptek. W Internecie niedozwolona jest również sprzedaż alkoholu – istnieje zamknięta lista punktów, w których może mieć miejsce handel wyrobami alkoholowymi. Podobnie jak w przypadku alkoholu, w Internecie nie można sprzedawać wyrobów tytoniowych, w tym papierosów. Zabroniona jest również sprzedaż broni i materiałów wybuchowych. Chcąc sprawdzić, czy nasze towary nadają się do sprzedaży w sklepie internetowym warto skontaktować się z Urzędem Ochrony Konkurencji
i Konsumentów.
Klient i jego prawo do odstąpienia od umowy
Konsumenci kupujący towary przez Internet mają swoje prawa dotyczące odstąpienia od umowy sprzedaży. Zwrot towaru bez podawania powodu jest możliwy w ciągu 14 dni od daty otrzymania paczki – klient może wówczas wymagać zwrotu pieniędzy. Możemy jednak wyróżnić kilka konkretnych rodzajów towarów, które nie podlegają przepisom o zwrocie. To m.in. produkty zapieczętowane niemożliwe do zwrotu ze względów higienicznych bądź z uwagi na ochronę zdrowia – np. chusteczki nawilżane. Zwracane nie mogą być również towary produkowane według indywidualnych potrzeb konsumenta, np. upominki z grawerem czy meble wykonywane na wymiar.