Koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2025 roku

Szybka Faktura 13/01/2025 brak odpowiedzi
 

Zatrudnienie pracownika wiąże się z koniecznością ponoszenia dodatkowych kosztów – nie tylko samego wynagrodzenia. Co składa się na koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2025 roku w zależności od rodzaju zawartej umowy?

Umowa o pracę – koszt całkowity zatrudnienia pracownika w 2025

Na ostateczny koszt zatrudnienia pracownika na podstawie umowy o pracę składa się kilka kosztów – m.in. co najmniej minimalne wynagrodzenie za pracę oraz składki na ubezpieczenia.

Wynagrodzenie za pracę

Główny koszt zatrudnienia pracownika stanowi wynagrodzenie za pracę. W 2025 minimalna płaca określona przepisami prawa wynosi 4666 zł brutto, czyli około 3510 zł netto. W przypadku pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy, np. na ½ etatu, wynagrodzenie minimalne ustalane jest z kolei proporcjonalnie do wysokości etatu.

Składki ZUS finansowane przez pracodawcę

Składki ZUS finansowane są zarówno ze środków pracownika, jak i ze środków pracodawcy. Całkowity koszt zatrudnienia pracownika w 2025 obejmuje zatem także:

  • składkę emerytalną – 9,76% (455,40 zł);
  • składkę rentową – 6,50% (303,29 zł);
  • składkę wypadkową – 1,67% (77,92 zł);
  • składkę na Fundusz Pracy (FP) – 2,45% (114,32 zł);
  • składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) – 0,1% (4,67 zł).

Łącznie składki finansowane przez pracodawcę to 955,60 zł.

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK)

Zatrudnionym osobom przysługuje prawo przystąpienia do Pracowniczych Planów Kapitałowych, czyli programu oszczędzania na emeryturę. Wpłaty na PPK pochodzą częściowo z wynagrodzenia pracownika, a częściowo – ze środków pracodawcy, podobnie jak w przypadku składek. Podstawowa kwota, jaką ponosi pracodawca, wynosi 1,5% płacy minimalnej. W 2025 roku jest to 69,99 zł.

Po zsumowaniu wszystkich składowych wydatków całkowity koszt zatrudnienia pracownika na UoP na pełny etat wynosi w 2025 roku 5691,59 zł. Kwota ta zawiera minimalne wynagrodzenie za pracę, obowiązkowe składki finansowane przez pracodawcę oraz podstawową kwotę na PPK. Do tych kosztów należy doliczyć również takie wydatki jak dodatki do wynagrodzenia (np. za nadgodziny), organizacja szkoleń dla personelu, dofinansowanie na zakup okularów lub szkieł kontaktowych czy zaliczka na podatek dochodowy.

Umowa zlecenie – koszty zatrudnienia pracownika

Koszty zatrudnienia pracownika na umowie zlecenie mogą różnić się w zależności od zleceniobiorcy. Minimalna stawka za godzinę pracy wynosi w 2025 roku 30,50 zł brutto. Niekiedy pracodawca nie musi odprowadzać składek ZUS – m.in. w przypadku studentów, którzy nie ukończyli 26. roku życia lub zawarli umowę zlecenie w innym miejscu pracy, w którym otrzymują co najmniej płacę minimalną. W przypadku, gdy umowa zlecenie jest jedynym źródłem dochodów danej osoby, pracodawca musi natomiast uwzględnić składki w kosztach zatrudnienia.

Umowa o dzieło – koszty zatrudnienia

Umowa o dzieło, należąca do umów cywilnoprawnych tak jak umowa zlecenie, nie podlega oskładkowaniu. W tym przypadku całkowity koszt zatrudnienia stanowi zatem tylko wynagrodzenie za wykonanie dzieła.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *