Faktury nawet w 21 sekund

Automat, który wystawi i wyśle je za ciebie

Statusy opłacenia faktur

Zgłoszenie pracownika do ZUS – poradnik

kwi 27, 2025 | Podatek ZUS

Każdy przedsiębiorca zatrudniający pracowników na umowę o pracę – i nie tylko – ma obowiązek zgłoszenia ich do ubezpieczeń. Sprawdź, o czym szczególnie powinieneś pamiętać jako pracodawca.

Obowiązek zgłoszenia pracownika do ZUS

Pracodawca, który zatrudnia pracownika na podstawie umowy o pracę, jest zobowiązany zgłosić go do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w terminie do 7 dni od daty podpisania umowy. Równie istotne jest comiesięczne naliczanie oraz odprowadzanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne – ich wysokość zależy od wartości wynagrodzenia, jakie otrzymuje dana osoba.

Obowiązek ubezpieczeniowy

Według obowiązujących w Polsce przepisów każdy pracownik musi zostać zgłoszony do ZUS-u od dnia, w którym powstał obowiązek ubezpieczeniowy. Moment ten zależy od tego, z jakiego tytułu dany pracownik ma podlegać ubezpieczeniom. Zazwyczaj jest to dzień, w którym zaczyna on świadczyć pracę dla konkretnego pracodawcy. Osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz ubezpieczeniom społecznym:

  • chorobowemu;
  • emerytalnemu;
  • rentowemu;
  • wypadkowemu.

Jak zgłosić pracownika do ZUS?

W celu zgłoszenia pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pracodawca musi złożyć druk ZUS ZUA:

  • osobiście w placówce ZUS;
  • drogą listowną;
  • elektronicznie – za pośrednictwem platformy PUE ZUS lub przy użyciu podpisu

kwalifikowanego i przeznaczonych do tego systemów.

Zgłoszenia w formularzu ZUS ZUA dokonuje się jednorazowo – nie ma zatem konieczności ponawiania go co miesiąc, o ile umowa o pracę trwa nieprzerwanie. Pracodawca jest jednak zobowiązany do comiesięcznego składania deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA. W formularzu tym wykazuje się wypłaty pracownicze oraz odprowadzone składki. Jeżeli natomiast pracownik ma zostać objęty wyłącznie ubezpieczeniem zdrowotnym, zamiast druku ZUS ZUA należy złożyć deklarację ZUS ZZA. W sytuacji, gdy osoba zatrudniona podlegająca ubezpieczeniom przebywa na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, pracodawca może wykazać ją w imiennym raporcie miesięcznym ZUS RCA.

Kogo przedsiębiorca nie musi zgłaszać do ZUS?

Obowiązkowi ubezpieczeń społecznych nie podlegają w Polsce uczniowie szkół ponadpodstawowych oraz studenci przed 26. rokiem życia. W ich przypadku pracodawca nie musi zatem zgłaszać ich do ubezpieczeń społecznych – ma jednak taką możliwość.

Niezgłoszenie pracownika do ZUS-u – konsekwencje dla pracodawcy

Zgłoszenie pracownika do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i comiesięczne odprowadzanie składek na ubezpieczenia to podstawowe obowiązki każdego pracodawcy. W przypadku, gdy ten się z nich nie wywiązuje, mogą na niego zostać nałożone sankcje i środki dyscyplinujące, np. kara grzywny, odsetki za zwłokę czy opłata dodatkowa. Może dojść również do wszczęcia postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczenia na majątku płatnika poprzez wystąpienie do sądu rejonowego z wnioskiem o założenie księgi wieczystej, wnioskiem o wpis hipoteki lub złożenie wniosku do US o ustanowienie zastawu skarbowego.

Kategorie: