Podpis kwalifikowany – czy wiesz, czym jest?

Szybka Faktura 20/03/2023 brak odpowiedzi
 

Jeśli zależy Ci na możliwości brania udziału w przetargach za pośrednictwem Internetu lub załatwiania spraw urzędowych bez wychodzenia z domu, warto zastanowić się nad zakupem podpisu kwalifikowanego. Czym właściwie on jest, czym różni się od profilu zaufanego i jakie daje możliwości w przypadku przedsiębiorców?

Podpis kwalifikowany – czy wiesz, co to takiego?

Podpis kwalifikowany jest podpisem elektronicznym o takiej samej mocy prawnej co podpis ręczny. Oznacza to, że podpisane nim dokumenty elektroniczne są prawnie równoważne z dokumentami podpisanymi przez daną osobę własnoręcznie. Służy on do podpisywania dowolnych dokumentów za pośrednictwem Internetu. Ten rodzaj podpisu poświadcza certyfikat kwalifikowany, pozwalający na łatwą weryfikację osoby, która podpisuje konkretny dokument – tylko ona ma prawo go używać. Podpis kwalifikowany bywa mylony z profilem zaufanym – istnieją jednak między nimi kluczowe różnice. Pierwszy z nich pozwala na znacznie więcej niż tylko załatwianie spraw urzędowych przez Internet. Do korzystania z podpisu kwalifikowanego można wykorzystywać e-dowód – aby posługiwać się podpisem od dowolnego dostawcy certyfikatów, wystarczy wówczas posiadać tylko jedną kartę.

Jakie sprawy załatwisz z podpisem kwalifikowanym?

Posiadając podpis kwalifikowany, możesz załatwić wiele spraw za pośrednictwem Internetu, bez konieczności wychodzenia z domu. Mowa m.in. o przesyłaniu online faktur elektronicznych, przekazywaniu JPK organom podatkowym, uwierzytelnianiu na stronie PUE ZUS czy podpisywaniu deklaracji w systemie Płatnik. Podpis kwalifikowany umożliwia ponadto wygodne składanie deklaracji podatkowych do US, składanie sprawozdań finansowych, zdalne zawieranie umów czy potwierdzanie własnej tożsamości w kontakcie z urzędami. Co więcej, posiadając podpis kwalifikowany, możesz podpisywać i pobierać akta zleceniobiorców oraz pracowników, brać udział w elektronicznych przetargach i aukcjach czy przesyłać informacje o finansowych transakcjach do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. Ten rodzaj podpisu elektronicznego daje przedsiębiorcom szerokie możliwości.

Dowiedz się, jak uzyskać podpis kwalifikowany

W celu uzyskania podpisu kwalifikowanego należy dokonać zakupu u certyfikowanego dostawcy. Narodowe Centrum Certyfikacji wydaje im certyfikaty służące do weryfikacji podpisów elektronicznych – na stronie centrum znajduje się także lista zaufanych dostawców. Jedne z najpopularniejszych podpisów kwalifikowanych to m.in. proCertum SmartSign, SecureDoc 2 od EuroCer czy Sigilium Sign. Zestaw z podpisem kwalifikowanym obejmuje specjalne oprogramowanie, kartę kryptograficzną z certyfikatem kwalifikowanym oraz podłączany do komputera czytnik kart. Ceny podpisu kwalifikowanego mogą różnić się między sobą w zależności od konkretnej opcji, okresu ważności certyfikatu oraz samego dostawcy. Opłata za ten rodzaj podpisu elektronicznego może mieć charakter zarówno miesięczny, jak i roczny lub na kilka lat do przodu.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *