Konstruktywna, systematyczna informacja zwrotna to jeden z najważniejszych elementów skutecznej komunikacji i współpracy w firmie. Wpływa on na wiele różnych aspektów – zaczynając od motywacji pracowników, kończąc na atmosferze w miejscu pracy. Jaka jeszcze jest rola wewnętrznego feedbacku w organizacji?
Feedback – co to takiego?
Feedback to nic innego jak systematyczna informacja zwrotna przekazywana pracownikom przez przełożonego czy kierownictwo. Jego głównym celem jest ocena postępów zatrudnionych osób oraz wykonywanej przez nie pracy. Konstruktywne wskazówki pozwalają na docenienie starań oraz osiągnięć i jasno wskazują punkty wymagające ewentualnej poprawy, wspierając tym samym rozwój zawodowy. Dzięki nim pracownicy mogą znacznie lepiej zrozumieć punkt widzenia szefa, kierownika czy team leadera i wykorzystać otrzymane informacje podczas działań w przyszłości. Feedback nie ma za zadanie krytykować, lecz określać obszary do wzmocnienia i podkreślać to, co jest godne pochwały. Kluczowy jest jednak sposób przekazywania informacji zwrotnej – odbiorca nie powinien czuć, że jest oceniany.
Wzrost zaangażowania i motywacji pracowników
Zarówno pozytywne, jak i te bardziej negatywne informacje zwrotne, pomagają budować świadomość i wyciągać wnioski, a tym samym – motywują do dalszego działania, zwiększają zaangażowanie pracowników i wpływają na ich pewność siebie.
Krok w stronę rozwoju zawodowego
Dzięki regularnemu feedbackowi pracownicy dowiadują się, w jaki sposób mogą dążyć do poprawy konkretnych obszarów i jak osiągać jeszcze lepsze efekty. Informacja zwrotna w dużym stopniu wpływa na efektywność ich działań – umożliwia bowiem sprawną korektę konkretnych nawyków i metod realizacji zadań. To z kolei pomaga w ciągłym rozwoju zawodowym – pracownik nie stoi w miejscu, lecz ma szansę stale doskonalić swoje umiejętności, wykorzystując cenne wskazówki od przełożonego.
Kształtowanie relacji
Wartościowy feedback pomaga również kształtować relacje pomiędzy przełożonymi a pracownikami – opiera się bowiem na otwartej, szczerej komunikacji. Ta z kolei zmniejsza ryzyko nieporozumień, zwiększa poziom zaufania i pomaga w osiąganiu coraz lepszych wyników. Warto pamiętać o tym, że informację zwrotną da się przekazywać tak, aby wspierała rozwój, a nie prowadziła do poczucia winy czy spadku pewności siebie – nawet jeśli dotyczy ona kwestii wymagających poprawy. Przedstawiona w odpowiedni sposób daje ona zarówno jednej, jak i drugiej stronie szansę na wyrażenie swoich emocji, oczekiwań oraz potrzeb.
Szef autorytetem dla pracowników
Systematyczna informacja zwrotna od pracodawcy dla pracowników może również sprawić, że szef zacznie być traktowany jako pewnego rodzaju autorytet – o ile tylko przekazuje on informację zwrotną we właściwy sposób, z szacunkiem i bez krytyki. Budowanie tej umiejętności pomaga mu ponadto rozwijać kompetencje miękkie, które są potrzebne podczas zarządzania zespołem pracowników.