Wszyscy pracownicy, pragnący chronić swoje zdrowie i życie, mają możliwość zgłoszenia się do ubezpieczenia w pracy lub wykupienia go na własną rękę. Jakie rodzaje polis mogą oni wybrać i z jakimi plusami oraz minusami wiążą się konkretne opcje?
Rodzaje ubezpieczeń pracowników
Jeśli Twoi pracownicy decydują się na ubezpieczenie w pracy, do wyboru mają dwie opcje. Pierwszą z nich jest ubezpieczenie grupowe, drugą – indywidualna polisa na życie, a każda z nich ma swoje plusy i minusy. Z ubezpieczenia grupowego w pracy mają prawo skorzystać wszystkie pełnoletnie osoby. Kwestia ubezpieczenia indywidualnego wygląda już nieco inaczej – może wybrać je każdy, kogo zatrudniasz. Do polisy pracownik może wówczas dopisać również małżonka, rodzica, dziadka lub dziecko. Stawki ubezpieczeń są różne, w zależności od wybranego towarzystwa ubezpieczeniowego oraz jego oferty. Warto dodać, że jeśli pracownik zdecydował się na polisę grupową, ale nie spełnia ona wszystkich jego oczekiwań, może dodatkowo dokupić tę indywidualną. W przypadku konieczności wypłacenia świadczeń, kumulują się one z dwóch ubezpieczeń.
Ubezpieczenie grupowe
Polisa grupowa dla pracownika wiąże się z brakiem konieczności jej samodzielnego szukania i późniejszego wypełniania szczegółowych ankiet medycznych. To zdecydowanie jej duży plus, podobnie jak wysokość składki, która jest niższa niż przy polisie indywidualnej.
W przypadku ubezpieczenia grupowego, to Ty jako pracodawca decydujesz o tym, z usług jakiej firmy skorzystasz, a opłata pobierana jest automatycznie z wypłaty danej zatrudnionej osoby. Wadą tego rozwiązania jest to, że w razie ewentualnego zdarzenia objętego ochroną, pracownik otrzyma mniejsze świadczenie, z uwagi na taką samą sumę ubezpieczenia dla każdego zatrudnionego. Pracownik nie może również sam wybrać najlepszego dla siebie produktu – otrzymuje gotowy, wybrany wcześniej przez Ciebie pakiet, w którym nie można wprowadzić żadnych zmian.
Ubezpieczenie indywidualne
W przypadku ubezpieczenia indywidualnego, Twój pracownik może porównać różne oferty i zdecydować się na tę najkorzystniejszą, dopasowaną do osobistego stylu życia. Polisę może wykupić także dla najbliższych osób. Co jednak istotne, tę indywidualną zatrudniony wykupuje sam – nie należy to do Twoich obowiązków. Decydując się na nią, musi on dokładnie wypełnić obszerny formularz medyczny. Składka ubezpieczenia indywidualnego jest wyższa niż przy ubezpieczeniu grupowym, jednak wiąże się z większą ilością korzyści. Zakres ochrony pracownika jest dużo większy, a on może sam dostosować go do swoich potrzeb, jeszcze lepiej dbając o zdrowie i przyszłość – swoją oraz dopisanych osób. Suma ubezpieczenia jest większa i można dodatkowo rozszerzyć je o ubezpieczenie ochronno-inwestycyjne lub zdrowotne.
Ubezpieczenie pracowników a ochrona
W zakres ubezpieczenia grupowego w pracy wchodzi m.in. śmierć spowodowana wypadkiem komunikacyjnym – także w trakcie pracy, śmierć spowodowana NW, trwały uszczerbek na zdrowiu związany z wypadkiem komunikacyjnym, śmierć małżonka, śmierć dziecka do 25. roku życia, pobyt w szpitalu spowodowany wypadkiem, leczenie szpitalne czy rekonwalescencja. W przypadku indywidualnej polisy na życie, zatrudniony może z kolei swobodnie dodawać jeszcze inne usługi dodatkowe, np. medyczny transport.