Koszty działalności – podstawowe dane

Szybka Faktura 11/02/2022 brak odpowiedzi
 

Założenie własnej działalności gospodarczej to marzenie wielu osób. Praca na własnych zasadach kojarzy się z samymi przyjemnościami. Nienormowany czas pracy, nieograniczone dni wolne, bycie swoim szefem — to wszystko brzmi jak bajka. Są to rzeczy, które owszem obowiązują, jednak nie wszystko jest tak kolorowe. Własna firma to szereg obowiązków. Każdy, kto planuje zarejestrować działalność gospodarczą, powinien zapoznać się z kosztami, które obowiązują. Dzięki temu unikniesz rozczarowania i ewentualnych kłopotów związanych z niedotrzymaniem terminów.

Założenie działalności gospodarczej – koszty

Pierwszym krokiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej w odpowiednim urzędzie miasta. Aby tego dokonać, należy wypełnić wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej, czyli dokument CEIDG-1. Po jego prawidłowym uzupełnieniu i złożeniu w odpowiednim urzędzie dokonuje się:

  • wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej, czyli otrzymuje się numer REGON,
  • zgłoszenie do naczelnika urzędu skarbowego, czyli otrzymuje się numer NIP,
  • deklaracji o wyborze formy opodatkowania podatkiem dochodowym,
  • zgłoszenie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Należy również pamiętać o dodatkowym wypełnieniu druku ZUS ZUA lub ZUS ZZA. Jest to zgłoszenie do ubezpieczenia. Jeżeli chcesz być zarejestrowany do VAT, musisz wypełnić formularz VAT-R i złożyć go w odpowiednim urzędzie skarbowym. Dokonanie tego jest możliwe równocześnie ze składaniem druku CEIDG-1. Te wszystkie czynności są darmowe. Urząd nie pobiera żadnych należności za rejestrację nowej działalności gospodarczej.

Koszty prowadzenia działalności gospodarczej

Zakładając działalność gospodarczą musisz liczyć się z kosztami. Pierwszym z nich może okazać się wynajem lokalu. Większość firm ma swoją własną siedzibę, gdzie przechowywane są dokumenty, przyjmowani są klienci i znajduje się główne biuro, w którym pracuje właściciel i ewentualni pracownicy. Do kosztów związanych z siedzibą trzeba zaliczyć comiesięczny czynsz, rachunki za prąd i/lub gaz, abonament internetowy oraz koszty wyposażenia. Do prawidłowej pracy niezbędne jest biurko, komputer i telefon. Jednak jest to minimum i nie zawsze wystarcza. Cena za lokal uzależniona jest od powierzchni oraz lokalizacji, może wahać się od 1 500 zł nawet do 10 000 zł.

Koszty stałe

Do kosztów stałych zaliczane są składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne. Każdy właściciel zobowiązany jest do ich opłacenia do 10. lub 15. dnia każdego miesiąca. Minimalna wysokość składki zdrowotnej wynosi 9% minimalnego wynagrodzenia za pracę, czyli wynosi 270,90 zł. Ta zasada obowiązuje osoby, które zarabiają do 5 510 zł miesięcznie. Jeżeli Twój dochód jest wyższy, składka zdrowotna będzie wynosiła 4,9 % osiąganego dochodu. Natomiast składki na ubezpieczenie społeczne, czyli ZUS, są następujące:

  • składka emerytalna – 693,58 zł,
  • składka rentowa – 284,26 zł,
  • składka chorobowa – 87,05 zł (jest to składka dobrowolna),
  • składka wypadkowa – 59,34 zł,
  • składka na Fundusz Pracy – 87,05 zł

Powyższe kwoty dotyczą osoby, które nie korzystają z żadnych ulg i opłacają ubezpieczenie od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Prawidłowe rozliczenie

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej to liczne zalety oraz szereg obowiązków. Każda opłata musi być wpłacona do określonego terminu. Decydując się na rejestracje własnej firmy, już na początkowym etapie warto zgłosić się do sprawdzonego biura rachunkowego. W ten sposób od pierwszego dnia będziesz mieć pewność, że nie popełniasz błędów.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *