Dropshipping jest modelem biznesowym, który umożliwia sprzedaż towarów bez posiadania magazynu czy osobistego zaplecza logistycznego. Co warto wiedzieć na jego temat i jak przygotować się do prowadzenia tego rodzaju biznesu?
Dropshipping – czym jest i jak działa?
Działalność dropshippingowa opiera się na prowadzeniu sklepu internetowego bez zaplecza magazynowego. W tym przypadku do rozpoczęcia sprzedaży potrzebna jest wyłącznie umowa z hurtownią. To właśnie w niej zamówienia są pakowane i wysyłane bezpośrednio do klienta sklepu online.
Zalety dropshippingu
Dropshipping niesie za sobą wiele korzyści – a podstawowa zaleta to oszczędność pieniędzy. W przeciwieństwie do standardowych sklepów internetowych w przypadku dropshippingu przedsiębiorca nie musi utrzymywać magazynu, a więc nie ponosi związanych z magazynowaniem kosztów. Tym samym do zera spada ryzyko, że nie uda się sprzedać wszystkich zamówionych produktów. Właściciel takiego sklepu płaci dopiero w momencie, w którym ktoś zamówi dany towar w sklepie online. Co więcej, firmę dropshippingową można prowadzić bez względu na lokalizację – potrzebny jest wyłącznie komputer z dostępem do sieci. Z miesiąca na miesiąc, jeżeli produkty są skutecznie promowane, można zatem cieszyć się coraz większym zarobkiem bez wychodzenia z domu. Nic nie stoi też na przeszkodzie, aby w każdej chwili zmienić branżę i rozpocząć sprzedaż innego rodzaju towarów w zależności od aktualnego popytu.
Jak zacząć działalność dropshippingową? Przydatne wskazówki
Aby otworzyć sklep dropshipping, który będzie przynosił zyski i zapewni stabilność finansową, niezbędne jest właściwe przygotowanie.
Analiza rynku i biznesplan
Zanim zdecydujesz się na konkretny typ towarów, które będziesz sprzedawać w swoim internetowym sklepie, przeprowadź dokładną analizę rynku, konkurencji oraz popytu na różne rodzaje produktów. Pomocny może się w tym przypadku okazać precyzyjny biznesplan, uwzględniający nie tylko cele i sposoby ich realizacji, ale również potrzeby rynku, metody reklamy czy prognozowane zyski.
Wybór produktów
Wybierając produkty, którymi chcesz handlować online, bierz pod uwagę przede wszystkim potrzeby rynku oraz samych konsumentów – to właśnie od nich zależą Twoje przyszłe zyski. Najlepiej, jeżeli postawisz na towary o niskiej konkurencyjności – znacznie łatwiej będzie wyróżnić Ci się na tle innych sklepów. W badaniu potrzeb potencjalnych klientów pomogą Ci dostępne w Internecie narzędzia typu Google Trends.
Przemyślane poszukiwania hurtowni
Kolejny krok to poszukiwania odpowiedniej hurtowni dropshippingowej, z którą będzie można nawiązać współpracę. Zanim podpiszesz umowę z konkretnym dostawcą towarów, porównaj ze sobą kilka różnych miejsc, skupiając się m.in. na takich kwestiach jak ceny, czas realizacji zamówień czy też pomoc ze strony hurtowni, szczególnie na pierwszych etapach wspólnej działalności. Dobrze, jeśli w ramach współpracy dostawca obsługuje zwroty oraz reklamacje i gwarantuje wysoką marżę.
Rejestracja działalności gospodarczej
Chcąc prowadzić sklep internetowy w modelu dropshippingu, należy założyć działalność gospodarczą. Większość hurtowni zawiera bowiem umowy wyłącznie z właścicielami firm. Może się jednak okazać, że znaleziona przez Ciebie hurtownia współpracuje z osobami prowadzącymi działalność nierejestrowaną. W takiej sytuacji do momentu osiągnięcia przychodu wyższego niż 3225 zł miesięcznie nie będziesz musiał rejestrować działalności.
Sklep internetowy
Obowiązkowym etapem na drodze do prowadzenia działalności dropshippingowej jest założenie sklepu internetowego na swojej własnej domenie bądź przy użyciu gotowego oprogramowania, np. Shopify – większość z nich można bez trudu zintegrować z hurtownią. Popularne rozwiązanie stanowi też dropshipping za pośrednictwem portali typu Allegro. Podczas zakładania sklepu musisz pamiętać o przestrzeganiu przepisów związanych m.in. z polityką prywatności czy ochroną danych (RODO).
Integracja sklepu i hurtowni
Założenie sklepu online to nie wszystko – w przypadku dropshippingu niezwykle istotne jest połączenie sklepu z hurtownią. Taka automatyzacja gwarantuje sporą oszczędność czasu i pozwala uniknąć sytuacji, w której klient zamawia towar, którym dostawca wcale nie dysponuje – Twoja oferta zawsze będzie aktualna. Do najpopularniejszych platform służących do integracji sklepów internetowych z hurtowniami należą Sky-Shop, Idosell czy Selesto.
Odpowiednia promocja i obsługa klienta
Jednym z najważniejszych elementów dropshippingu jest skuteczna promocja biznesu – posiadanie sklepu to zdecydowanie za mało. Marketing internetowy to prosty sposób na dotarcie do kolejnych odbiorców i zachęcenie ich do zakupów. W celu promowania oferty najlepiej wykorzystać social media, pozycjonowanie oraz reklamy Google Ads.