Praca zdalna – obowiązki i przywileje pracodawcy

Szybka Faktura 23/03/2021 brak odpowiedzi
 

Konieczność pracy zdalnej, wynikający z trwającej na świecie pandemii COVID-19 postawił przed nami zupełnie nowe wyzwania. Szczególne zadania i obowiązki ciążą nad pracodawcą, który zleca pracownikowi pracę zdalną. O jakie obowiązki chodzi? Jakie przywileje ma pracodawca w przypadku pracy zdalnej?

Co rozumiemy przez pracę zdalną?

Praca zdalna stała się obecnie powszechną formą wykonywania obowiązków służbowych. Chodzi o to, że pracodawca, w wyniku epidemii COVID-19, ma prawo zlecić pracownikowi zdalną formę wykonywania swoich zadań. Jest ona zlecana na jakiś określony jasno czas, a jej forma jest zgodna z tym, co znajduje się w podpisanej pomiędzy pracownikiem a pracodawcą umowie. Co więcej, praca zdalna wykonywana jest w miejscu innym niż główne miejsce zatrudnienia. Najczęściej wykonuje się ją z domu, w trybie online.

Jakie prawa przysługują pracodawcy?

Według interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, pracodawca w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii oraz w okresie 3 miesięcy od jego odwołania, ma prawo do polecenia pracownikowi wykonywania pracy zdalnej. Praca ta zalecana jest na określony czas i obejmuje obowiązki, które są zawarte w podpisanej umowie. Ta regulacja spowodowała, że praca zdalna stała się dopuszczalna i zgodna z prawem.

Pracodawca nie zostanie obciążony obowiązkami płatnika z tytułu zwrotu kosztów zakupu sprzętu do pracy zdalnej, bo zwrot ten nie jest uznawany za przychód, więc nie wystąpi PIT do zapłaty. Wsparcie to może polegać na zakupie potrzebnego sprzętu, ale także np. na dopłacie czy zwrotowi kosztów zakupu danego sprzętu. W żadnym z tych przypadków nie powstaje dochód, nie ma więc także podatku.

Pracodawca ma prawo potraktować odrzucenie zlecenia prac zdalnej przez pracownika jako naruszenie obowiązków pracowniczych, gdy ten odmówi jej przyjęcia bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Inną sytuacją jest, gdy pracownik nie ma warunków do wykonywania pracy w trybie zdalnym. Wtedy pracodawca nie powinien wyciągać wobec takiego pracodawcy żadnych konsekwencji.

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy ze względu na pracę zdalną?

Pracodawca, który zaleca swojemu pracownikowi pracę zdalną, ma obowiązek zapewnić wszelkie materiały i narzędzia do jej wykonywania. Pracodawca odpowiada także za logistyczną obsługę pracy zdalnej. Dopuszcza się wykorzystanie do pracy zdalnej narzędzi i materiałów, które nie zostały zapewnione przez pracodawcę, ale tylko wtedy, gdy nie zakłóca to poszanowania i ochrony poufnych informacji.

Praca zdalna – wyzwanie dla każdego z nas

Praca zdalna ma swoje plusy i minusy. Wiele osób twierdzi, że zdalnie pracuje im się lepiej, drudzy uważają, że o wiele gorzej. Jedno jest pewne – zdalna forma wykonywania służbowych obowiązków jest legalna i dopuszczalna szczególnie teraz, w czasach pandemii. Wynagrodzenie pracownika ze względu na pracę zdalną nie zmienia się, wciąż jest na takim samym poziomie, a samo jej zlecenie leży w gestii pracodawcy.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *