Płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne – nie bez powodu cieszą się dziś tak dużym zainteresowaniem, zwłaszcza wśród młodszych konsumentów. Jednym z narzędzi umożliwiających ich odbieranie jest terminal płatniczy. Czy małe firmy są zobligowane do jego posiadania?
Terminal płatniczy – do czego służy?
Terminal płatniczy to urządzenie umożliwiające przyjmowanie płatności bezgotówkowych, np. przy użyciu karty płatniczej. Obsługuje on wszystkie najczęściej używane karty – debetowe i kredytowe – a także płatności zbliżeniowe, również te wykonywane za pomocą telefonu. Terminale dzielą się na stacjonarne, mobilne, terminale MPOS, terminale w telefonie oraz kasoterminale. Udostępnienie klientom płatności bezgotówkowych przy ich użyciu niesie za sobą wiele korzyści. Kupujący mogą bowiem cieszyć się sprawnymi i wygodnymi płatnościami za zakupy, bez potrzeby noszenia przy sobie gotówki. Sprzedający zyskują za to przewagę konkurencyjną.
Obowiązek udostępnienia płatności bezgotówkowych a posiadanie terminala płatniczego
W związku ze zmianami wprowadzonymi w 2022 roku przez Nowy Ład polscy przedsiębiorcy są zobowiązani umożliwić klientom dokonywanie płatności przy użyciu instrumentu płatniczego w każdym miejscu, w którym wykonywana jest działalność gospodarcza. Nie musi to być jednak terminal płatniczy – płatności mogą być dokonywane np. za pomocą przelewu elektronicznego czy systemu BLIK.
Terminal płatniczy a mała firma
Obowiązek posiadania terminala bądź innego instrumentu płatniczego do płatności bez użycia gotówki dotyczy przedsiębiorców, którzy ewidencjonują sprzedaż na kasie fiskalnej. Właściciele firm, którzy nie prowadzą ewidencji przy użyciu kas rejestrujących, nie muszą umożliwiać klientom płatności bezgotówkowych. Zwolnieniu z ewidencjonowania podlegają podmioty, których obrót ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku 20 tysięcy zł. Oznacza to, że takie małe firmy nie są zobowiązane do udostępniania klientom terminala płatniczego. Muszą one jednak mieć na uwadze, że obecnie coraz więcej osób preferuje płatności przy użyciu karty lub BLIK-a. Wprowadzenie terminala może się więc okazać korzystne, nawet jeśli przepisy wcale tego nie wymagają.
Program Polska Bezgotówkowa – darmowe terminale dla firm
W ramach popularyzacji płatności bezgotówkowych wśród małych i średnich firm przedsiębiorcy mogą liczyć na darmowy terminal płatniczy z Programu Polska Bezgotówkowa. Program daje też możliwość korzystania z urządzenia przez cały rok bez ponoszenia opłat. To rozwiązanie dedykowane właścicielom firm, którzy w trakcie ostatniego roku nie przyjmowali płatności za bezgotówkowych, oraz dla osób zakładających nową działalność. Przedsiębiorcy, którzy ponieśli wydatek w związku z nabyciem terminala płatniczego lub koszty związane z obsługą transakcji płatniczych przy jego użyciu, mogą ponadto skorzystać z tzw. ulgi na terminal.