Umowa zlecenie – co pracodawca wiedzieć musi?

Szybka Faktura 19/04/2021 brak odpowiedzi
 

Umowa zlecenie to jedna z umów najchętniej zawieranych przez pracodawców. Jej zaletą jest większa elastyczność, nie dla każdego będzie jednak właściwym rozwiązaniem. Sprawdź, kiedy i czy warto zawierać umowę zlecenie z pracownikami.

Umowa zlecenie – czym jest?

To umowa cywilnoprawna, regulowana przepisami Kodeksu cywilnego, w przeciwieństwie do umowy o pracę, do której zastosowanie mają przepisy Kodeksu pracy. W ramach umowy zlecenia zleceniobiorca zobowiązuje się do wykonania danej czynności prawnej dla zleceniodawcy. Prawo pozwala na stosunkową dowolność w warunkach, na których umowa może być zawarta. Ważne jest jednak, by była ona spisana zawarta na piśmie oraz określała miejsce, czas, sposób wykonywania pracy i stawkę godzinową, która nie może być niższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia.

Co wyróżnia umowę zlecenie?

Umowa zlecenie nie musi prowadzić do określonego rezultatu. W przeciwieństwie do umowy o pracę, niekoniecznie będzie zawierać takie zapisy jak:

  • Obowiązek wykonywania zlecenia w określonym miejscu i czasie zależnym od pracodawcy
  • Comiesięczna wypłata wynagrodzenia
  • Obowiązek wykonywania pracy osobiście przez zleceniobiorcę.

Ważne jest, by umowa ta nie stanowiła zamiennika umowy o pracę. Gdy zawiera zapisy o konieczności osobistego wykonywania odpłatnego zlecenia w miejscu i czasie wyznaczonym przez zleceniodawcę, wówczas pracownik może wystąpić o ustalenie stosunku prawnego. Pracodawca musi się też wówczas liczyć z koniecznością uiszczenia grzywny w wysokości od 1000 do 30 000 zł i z koniecznością zawarcia umowy o pracę wstecz, co wiąże się z wypłatą wszystkich zaległych należności.

Umowa zlecenie a koszty pracodawcy

Umowa zlecenie wiąże się z koniecznością odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne, chyba że zleceniobiorca jest studentem lub posiada inne tytuły do ubezpieczenia o kwocie nie niższej niż minimalna krajowa. Ubezpieczenie chorobowe jest dobrowolne i gwarantuje prawo do zasiłku za okres niezdolności do pracy.

Zalety i wady z punktu widzenia pracodawcy

Umowa zlecenie jest dla pracodawcy korzystna, gdyż wiele przepisów dotyczących Kodeksu pracy nie ma w jej przypadku zastosowania: nie ma obowiązku udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub wypłacenia za niego ekwiwalentu pieniężnego czy też wypłaty wynagrodzenia w przypadku choroby pracownika. Pracodawca może także zwolnić go bez przestrzegania okresu wypowiedzenia. Jest więc elastyczna i zwalnia pracodawcę z niektórych obowiązków.

Jednocześnie jednak umowa taka zwalnia także pracownika z konieczności zachowania okresu wypowiedzenia – może więc zrezygnować z pracy w dowolnym momencie. Jest to niekorzystne dla pracodawcy, jeśli poświęcił czas i pieniądze na jego szkolenie. Należy się też zastanowić, czy umowa zlecenie nie zastępuje umowy o pracę. Jeśli tak, można się spodziewać konsekwencji prawnych.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *