Zasady skutecznego networkingu dla jednoosobowych przedsiębiorców

Szybka Faktura 30/08/2023 brak odpowiedzi
 

Technika tworzenia i utrzymywania kontaktów biznesowych zwana networkingiem cieszy się coraz większą popularnością. Warto więc zacząć budować własną sieć kontaktów – zarówno jako właściciel dużej firmy, jak i jako przedsiębiorca jednoosobowy. Networking stanowi bowiem skuteczne narzędzie do rozwoju firmy i pozyskania nowych klientów czy partnerów. Jakie zasady skutecznego networkingu powinien znać każdy właściciel JDG?

Networking – czym właściwie jest?

Networking to pojęcie wyjątkowo szerokie i – wbrew pozorom – znane od lat. Technikę tę wykorzystywano do zdobywania klientów już w czasach starożytnych. W networkingu biznesowym podmioty polecają sobie nawzajem swoje usługi, dzięki czemu możliwy jest rozwój każdej z firm i pozyskanie kolejnych klientów. Jego głównym celem jest nawiązywanie trwałych biznesowych relacji i poszerzanie sieci kontaktów. Sieć ta sprzyja z kolei rozwojowi przedsiębiorstwa i pozyskiwaniu pozytywnych rekomendacji. Oprócz budowania relacji biznesowych niezwykle ważne jest również samo dbanie o każdą z nich.

Wiedza na temat polecanego podmiotu

Decydując się na polecenie innego podmiotu, jednoosobowy przedsiębiorca powinien wiedzieć na jego temat jak najwięcej i dobrze znać oferowane przez niego produkty lub usługi. W networkingu nie ma bowiem mowy o polecaniu przypadkowych firm, których tak naprawdę wcale nie znamy.

Wzajemne korzyści

Podstawową zasadą networkingu jest wzajemna korzyść, nazywana niekiedy filozofią „givers gain”. Podczas spotkań z osobami ze swojej sieci kontaktów nie wystarczy jedynie słuchać, „brać” tego, co oferują inni czy wyłącznie sprzedawać swoich usług. Należy również zastanowić się, co od siebie przedsiębiorstwo może zaoferować innym. Firma, której teraz pomogliśmy my, za jakiś czas może znacząco wesprzeć naszą działalność.

Nie ilość, lecz jakość

Budując swoją sieć kontaktów biznesowych, warto zawsze skupiać się na jej jakości, a nie ilości. Kilka długotrwałych, znaczących relacji jest znacznie lepszych niż wiele przypadkowych kontaktów – należy o tym pamiętać, jeśli wydaje się nam, że nawiązaliśmy relacje biznesowe z niewystarczającą ilością osób.

Regularna interakcja

W networkingu ważne jest nie tylko samo budowanie relacji, ale przede wszystkim interakcja z kontaktami. Znaczenie ma zarówno jej systematyczność, jak i sama jakość. Największą skuteczność przynoszą spotkania osobiste – np. podczas różnego rodzaju eventów, konferencji czy szkoleń – jednak rozmowy przez telefon czy wymiana maili również są istotne. Zainteresowanie jednej strony sprawia, że interesuje się nią strona druga – a o to właśnie w networkingu chodzi.

Większość firm gromadzi z otoczenia informacje na temat swój oraz konkurencji. W podobny sposób poszukiwani są klienci i partnerzy. Sieć znaczących biznesowych kontaktów ułatwia pozyskanie kolejnych kontrahentów oraz samych informacji na temat ich wiarygodności.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *