Ochrona konsumencka a przedsiębiorca

Szybka Faktura 09/03/2021 brak odpowiedzi
 

W 2021 roku w życie weszła nowelizacja kodeksu cywilnego oraz ustawy o prawach konsumentów. Od teraz niektórzy przedsiębiorcy będą traktowani jako konsumenci. Zobaczmy, co dokładnie się zmieniło.

Przedsiębiorca a konsument

Prawo polskie wyróżnia dwie strony czynności prawnych – są to: przedsiębiorca i konsument. Definicje obydwu tych postaci są dokładnie przedstawione w Kodeksie cywilnym.

Art. 221 Kodeksu cywilnego. Pojęcie konsumenta:
,,Za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową.”

Art.  431.  Kodeksu cywilnego. Pojęcie przedsiębiorcy:
,,Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, o której mowa w art. 331 § 1, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.”

Ochrona praw konsumenta

Ochroną praw konsumenckich nazywamy prawo konsumenta indywidualnego, a także konsumentów zbiorowych, mające na celu ochronę praw zazwyczaj słabszej rynkowo pozycji konsumentów, użytkowników i najemców przed działaniami zagrażającymi ich zdrowiu, prywatności i bezpieczeństwu oraz przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.
Centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach ochrony konkurencji i konsumentów jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Zmiany w 2021 r.

Od 1 stycznia 2021 roku w życie weszły istotne zmiany dotyczące ochrony konsumenckiej. Po nowelizacji przepisów nie zostały zmienione definicje kodeksowe pojęcia ,,konsument” i ,,przedsiębiorca”, ale ochroną konsumencką zostali objęci również niektórzy przedsiębiorcy.

Kogo dotyczą zmiany?

Zgodnie z Art. 3855 Kodeksu Cywilnego przepisy dotyczące konsumenta, stosuje się do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla niej charakteru zawodowego.

Oznacza to, że ochroną będą objęci przedsiębiorcy, którzy są osobami fizycznymi oraz są wpisani do CEIDG, czyli prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Nowe przepisy nie dotyczą spółek.

Należy pamiętać, że ochroną zostają objęte tylko te transakcje, których umowa nie miała charakteru zawodowego, czyli takie, których nie zawiera się w ramach czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Rodzaj wykonywanej działalności ma być weryfikowany na podstawie informacji w CEIDG dotyczących Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD).

Co się zmieni?

Przedsiębiorca traktowany jako konsument zyska dodatkową ochronę polegającą na:

  • szerszym prawie rękojmi – objęci nową ochroną przedsiębiorcy zyskają prawo do domniemania istnienia wady fizycznej w momencie wydania rzeczy (wada stwierdzona w ciągu roku od wydania rzeczy),
  • możliwości odstąpienia od umowy zawartej na odległość poza lokalem przedsiębiorstwa – w terminie 14 dni lub w określonych przypadkach – 12 miesięcy,
  • ochronie w zakresie stosowania klauzul abuzywnych – przedsiębiorca dostanie gwarancję zakazu zamieszczania klauzul abuzywnych.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *