Rejestracja umów o dzieło – nowy obowiązek

program do faktur 27/01/2021 brak odpowiedzi
 

Początek roku jak zwykle oznacza wejście w życie wielu zmian w prawodawstwie. Jedną z ważniejszych, z jakimi mamy do czynienia od stycznia 2021 roku, dotyczy obowiązku powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o zawarciu umowy o dzieło. ZUS został zobowiązany do prowadzenia ewidencji tego rodzaju kontraktów, a stosowne informacje do urzędu można przesyłać za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych. Co jeszcze warto wiedzieć o nowych zasadach?

Rejestracja umów o dzieło – dlaczego wprowadzono taki obowiązek?

W ostatnich latach bardzo dużo mówiło się o konieczności wprowadzenia większej kontroli nad tak zwanymi umowami śmieciowymi. Umowy o dzieło do takowych się zaliczają. Dzięki temu, że Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie informowany o każdej takiej nowo podpisanej umowie, o wiele łatwiej będzie prowadzić stosowne statystyki, badania i kontrole. W założeniu taki rejestr ma także służyć do badania kierunków rozwoju przedsiębiorczości oraz kontrolowania obowiązku związanego z opłacaniem ubezpieczeń społecznych.

Jakie informacje muszą zostać zamieszczone w zgłoszeniu umowy o dzieło?

Dane wymagane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych podczas składania opisywanej tu deklaracji dotyczą danych zamawiającego i wykonawcy, daty zawarcia, rozpoczęcia i zakończenia umowy oraz przedmiotu umowy. Do zgłaszania umów o dzieło służy specjalny formularz – RUD. Termin na jego zgłoszenie wynosi 7 dni od daty zawarcia umowy.

Kto jest zobowiązany do zgłaszania umów o dzieło?

Obowiązek przesyłania informacji dotyczących zawarcia umów o dzieło spoczywa na wszystkich płatnikach składek i osobach fizycznych. I to bez względu na to, czy widnieją one w rejestrach ZUS jako płatnicy składek, czy też nie. Z tego zobowiązania zwolnione są takie podmioty i jednostki organizacyjne, które nie są płatnikami składek. Są wśród nich m.in. różnego rodzaju stowarzyszenia i fundacje, ale też np. spółki prawa handlowego.

Warto wiedzieć, że nie wszystkie umowy o dzieło muszą być zgłaszane do urzędu. Zmiany prawne wprowadzone w styczniu 2021 roku nie dotyczą umów o dzieło zawartych z własnym pracownikiem, umów o dzieło wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem oraz umów o dzieło, które zostały zawarte z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą i których przedmiotem są usługi wchodzące w zakres prowadzonych przez nie działalności.

Przepisy nakładające obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS stanowią część tzw. Tarczy Antykryzysowej, czyli ustawy wprowadzonej 31 marca 2020 roku o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 568 z późn. zm.).

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *