Rozliczenia na przełomie roku

program do faktur 17/01/2020 brak odpowiedzi
 

Przełom roku to szczególnie trudny czas dla przedsiębiorców. Mają na głowie wiele rozliczeń, do tego jeszcze zamknięcie roku i wprowadzenie porządku w dokumentacji. Szczególne problemy pojawiają się, gdy firma nieustannie pracuje do końca roku, gdy cały czas prowadzone są transakcje, a dokumentacja wystawiana jest już po nowym roku lub też, gdy firma taką dokumentację po nowym roku dopiero otrzyma. Jej prawidłowe rozliczenie i zaksięgowanie jest podstawą zachowania porządku w dokumentacji i uniknięcia wątpliwości ze strony urzędu skarbowego. 

Jak rozliczyć transakcje, które mają miejsce na przełomie roku

To właśnie ten przełom roku budzi najwięcej wątpliwości i wprowadza najwięcej zamieszania. Przedsiębiorcy często się gubią, co do rozliczenia tych transakcji i nie wiedzą, czy należy je wprowadzić po stronie roku mijającego czy nadchodzącego. Takie zamieszanie bywa bardzo kłopotliwe. 

Zasadniczo, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wydania towaru, wykonania usługi lub częściowego wykonania usługi. Jednakże, nie później niż z dniem wystawienia faktury lub uregulowania płatności. Przy czym, jeżeli chodzi o te dwa ostatnie elementy, to znaczenie ma, który miał miejsce wcześniej. Jeżeli przedsiębiorca wystawił fakturę, a klient zwlekał z jej opłaceniem, to liczy się i tak data z faktury, nawet jeżeli transakcja nie jest opłacona. 

Przypadki szczególne

Trzeba jednak również rozważyć przypadku szczególne. Jeżeli firma wykonała usługę lub wydała towar w dniu 31.12, czyli ostatniego dnia roku, a fakturę wystawiła z dniem 3.01 roku następnego, to kiedy powstaje obowiązek podatkowy?

Otóż, zgodnie z przepisami, obowiązek podatkowy powstał 31.12 i z tą datą należy tę czynność zaksięgować. Natomiast na fakturze powinna znaleźć się adnotacja, że faktura dotyczy usługi lub sprzedaży, która miała miejsce 31.12. Dlaczego to takie ważne? By jedna faktura nie stanowiła podstawy do podwójnego obciążenia, za 31.12 i za 03.01. 

Co w sytuacji odwrotnej? Gdy faktura została wystawiona z dniem 31.12 a towar wydano lub wykonano usługę 03.01? Wówczas ponownie, obowiązek podatkowy powstał z dniem 31.12.

Podobnie rzecz się ma, gdy kontrahent dokonał wpłaty w ostatni dzień roku, a usługa została wykonana dopiero w nowym roku. Również obowiązek podatkowy powstał z dniem dokonania wpłaty. 

Podsumowując, decyduje data wcześniejsza (czy to faktury, wpłaty czy realizacji transakcji) i tak należy to interpretować. W razie wątpliwości zawsze warto zwrócić się do urzędu skarbowego o interpretację przepisów i sytuacji podatkowej. To będzie najbezpieczniejsze rozwiązanie. 

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *