Działania nieuczciwej konkurencji są w stanie w znacznym stopniu zakłócić równowagę prowadzenia firmy. Warto zatem wiedzieć, jak zadziałać w takiej sytuacji, aby firma nie była stratna i nie straciła zaufania w oczach klientów. Jak rozpoznać czyn nieuczciwej konkurencji i w jaki sposób sobie z nim radzić?
Nieuczciwa konkurencja – czyli jaka?
Jak wskazuje Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji nazywamy działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami biznesowymi, o ile zagraża bądź narusza ono interes innego przedsiębiorcy albo klienta. Wśród czynów nieuczciwej konkurencji wymienia się m.in.:
- oznaczenie firmy, towarów lub usług w sposób wprowadzający w błąd;
- fałszywe oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów lub usług;
- utrudnianie dostępu do rynku;
- nieuczciwy marketing;
- wprowadzanie na rynek łudząco podobnych produktów;
- przekupstwo (np. osób z funkcją publiczną);
- naruszanie tajemnicy firmowej;
- pomówienia;
- prowadzenie firmy w tzw. systemie argentyńskim;
- zachęcanie do niewykonania umowy.
Dochodzenie roszczenia w sądzie
W przypadku czynów nieuczciwej konkurencji pokrzywdzony przedsiębiorca może złożyć żądanie:
- zaniechania działań niedozwolonych,
- usunięcia ich skutków;
- złożenia oświadczenia o odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie;
- naprawienia szkody na ogólnych zasadach;
- wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści;
- zasądzenia konkretnej sumy pieniędzy na określony cel społeczny;
- orzeczenia przez sąd zniszczenia wyrobów, ich opakowań, materiałów reklamowych i innych przedmiotów bezpośrednio związanych z czynem nieuczciwej konkurencji/zaliczenie na poczet odszkodowania.
Sądem rozpatrującym skargi związane z nieuczciwą konkurencją jest sąd okręgowy właściwy dla siedziby przedsiębiorcy, który dopuścił się nieuczciwego czynu. Przedawnienie roszczeń ma miejsce po upływie trzech lat. Mając do czynienia z czynem nieuczciwej konkurencji, można również złożyć powiadomienie w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warto jednak mieć na uwadze, że nie zajmuje się on wszystkimi rodzajami naruszeń. Jeżeli zaistnieje podejrzenie o popełnienie przestępstwa, możliwe jest też powiadomienie odpowiednich organów ścigania – np. prokuratury lub policji.
Z nieuczciwością walcz… uczciwością
Klienci cenią sobie uczciwość i szczerość sprzedawców oraz usługodawców. Dla wielu z nich jest to zdecydowanie ważniejsze niż techniki sprzedażowe. Swoją uczciwością możesz więc przyciągnąć jeszcze więcej osób. W dobie Internetu wiadomości o nieuczciwych praktykach sprzedawców szybko się rozchodzą – jeśli zatem konkurencja próbowała przyciągnąć kolejnych odbiorców oszustwami i fałszywymi oświadczeniami, konsumenci prędzej czy później dotrą do takiej informacji. Warto więc cały czas działać w zgodzie ze swoim sumieniem i wartościami firmy. Uczciwe działania świadczą o całym przedsiębiorstwie i budują jego wizerunek.