Księga Przychodów i Rozchodów bywa kłopotliwa. Podatnicy nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że poniesiony wydatek stanowi koszt podatkowy, a także w której kolumnie KPiR należałoby go ująć. W poniższym tekście spróbujemy wytłumaczyć, jak prawidłowo prowadzić Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów (PKPiR). Czym jest księga przychodów i rozchodów? Podatkowa księga przychodów i rozchodów stanowi …
WięcejPrzełom roku wiąże się z podsumowaniem ewidencji i zamknięciem roku podatkowego. I tu najczęściej pojawia się problem księgowania faktur. Dotyczy to szerszego zagadnienia, a mianowicie prawidłowego ujmowania kosztów lub przychodów w księgach rachunkowych oraz przyporządkowania ich do właściwych okresów sprawozdawczych. W kontekście księgowo-kadrowym wyjaśniamy jak należy to zrobić, aby uniknąć błędów. Moment powstania przychodu Na …
WięcejKażdy przedsiębiorca niezależnie od formy prawnej, w jakiej prowadzi firmę, jest zobowiązany określić rodzaj wykonywanej działalności zgodnie z obowiązującym systemem kodów PKD. Podanie tych kodów niezbędne jest już w momencie zakładania własnej firmy i towarzyszy przedsiębiorcy na każdym etapie jej prowadzenia. Wszelka zmiana przedmiotu działalności firmy wiąże się z obowiązkiem zmian kodów PKD. Co to …
WięcejOd 1 stycznia 2019 r. wzrośnie wysokość składek na ubezpieczenie społeczne dla przedsiębiorców. Wynika to ze wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. Pakiet zmian, jaki przygotował rząd i zapowiedział, wprowadzając między innymi Konstytucję Biznesu, ma na celu ułatwienie polskim przedsiębiorcom prowadzenie własnego biznesu. Jak więc będzie po zmianach? Spróbujemy przybliżyć, co nas czeka! Projekt budżetu na …
WięcejRok 2019 przyniesienie zmiany dla małych i średnich przedsiębiorców. Zgodnie z obecnym stanem prawnym, obowiązujące od 2011 roku podwyższone stawki 8 i 23 proc., miały obowiązywać do końca 2018 roku. Wszystko wskazuje na to, że okresowe stawki tego podatku pozostaną z nami na kolejne lata. W artykule wyjaśniamy, jakie zmiany dla małych i dużych przedsiębiorców …
WięcejPrzełom roku wiąże się z podsumowaniem ewidencji i zamknięciem roku podatkowego. I tu najczęściej pojawia się problem księgowania faktur. Dotyczy to szerszego zagadnienia, a mianowicie prawidłowego ujmowania kosztów lub przychodów w księgach rachunkowych oraz przyporządkowania ich do właściwych okresów sprawozdawczych. W kontekście księgowo-kadrowym wyjaśniamy jak należy to zrobić, aby uniknąć błędów. Moment powstania przychodu Na …
WięcejDziałalność gospodarczą można prowadzić w siedzibie, poza jej granicami, jak również we własnym mieszkaniu. O ile, w przypadku siedziby firmy w osobnym budynku, czy pracy w terenie, rozliczenie kosztów związanych z utrzymaniem siedziby i podróży służbowych jest w miarę proste i jasne, o tyle, prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu kieruje się nieco innymi prawami …
WięcejProwadzenie działalności, prędzej czy później, prowadzi do pozyskania różnorodnych środków trwałych. Mogą to być, wykorzystywane w firmie, samochody, komputery, czy inne sprzęty i urządzenia. Zgodnie z przepisami dotyczącymi księgowości, należy wprowadzić je do ewidencji środków trwałych i amortyzować. Jednym ze sposobów jest amortyzacja jednorazowa. Warto wiedzieć, kiedy można z niej skorzystać i w jakich okolicznościach …
WięcejJedną ze struktur, które wchodzą w skład Jednolitego Pliku Kontrolnego jest JPK_FA, czyli plik dotyczący faktur sprzedażowych. Od pierwszego lipca 2018 roku wszystkie przedsiębiorstwa są zobowiązane do składania JPK w urzędach skarbowych, warto więc zapoznać się z poszczególnymi strukturami. Ich prawidłowe rozumienie ma bowiem bardzo istotne znaczenie podczas przygotowywania dokumentacji i deklaracji do urzędów. …
WięcejProwadzenie działalności gospodarczej wiąże się ściśle z rozliczaniem różnorodnych zdarzeń gospodarczych, które mają miejsce w ramach prowadzonej firmy. Niektóre z tych zdarzeń generują zyski, inne zaś generują koszty. O ile w firmie należy ponosić bardzo różnorodne wydatki, o tyle nie wszystkie stanowią rzeczywiście koszty uzyskania przychodu. To, które z tych kosztów można odliczyć od podstawy …
Więcej