Znak towarowy – co to jest?

program do faktur 23/04/2017 brak odpowiedzi
 

Każde przedsiębiorstwo chce się czymś wyróżniać. Można to robić oczywiście poprzez wyjątkową jakość świadczonych przez siebie usług lub sprzedawanych towarów. Można też wyróżnić się za pomocą niezwykłej nazwy swojej firmy lub jej charakterystycznego znaku. To ogromne wsparcie dla całego procesu marketingowego, który polega na znalezieniu wyróżników i ich podkreśleniu. Oczywiście, nie można oprzeć wszystkiego wyłącznie na znaku, warto jednak zrozumieć czym on w ogóle jest.

Czym jest znak towarowy

Znak towarowy to coś, co można przedstawić graficznie lub dźwiękowo. W zakresie grafiki może to być obrazkowo pokazany wyraz, motyw, symbol, opakowanie lub kształt produktu. Może to również być zestaw kolorów lub graficznie zaprezentowana symbolika produktu. Dźwiękowo zaś może to być zarówno sam motyw dźwiękowy, linia melodyczna lub pełna kompozycja. Ważne, by ów znak towarowy pozwalał na odróżnienie jednego przedsiębiorstwa od drugiego, a przede wszystkim, by pozwalał na odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego. Jest to charakterystyczne oznaczenie, które staje się znakiem rozpoznawczym.

Na bazie znaku towarowego można budować wizerunek marki, jej pozycję na rynku oraz strategię marketingową. To znak powinien być najbardziej promowany i rozpowszechniany, by jego zamieszczanie jednoznacznie wskazywało producenta, dystrybutora lub usługodawcę.

Najczęściej stosowane znaki

Najczęściej stosowanym znakiem towarowym są graficzne w różnych odmianach. Jedną z odmian jest znak słowny. To często nazwa przedsiębiorstwa lub marki zapisana za pomocą starannie dobranego fontu lub w indywidualnie zaprojektowany sposób. Dzięki takim działaniom, nazwa marki, a w zasadzie jej zapis staje się właśnie wspomnianym znakiem towarowym. Jego zamieszczenie na promowanych towarach, produktach lub usługach pozwala na utrwalanie go w świadomości konsumentów.

Drugim rodzajem znaków graficznych jest obraz. Może to być prosty rysunek lub motyw. Powinien oddawać charakterystykę czy specyfikę przedsiębiorstwa oraz jego produktów lub usług. Powinien jednoznacznie wskazywać lub sugerować, czego się można spodziewać. Zastosowanie takiego rozwiązania to bardzo dobry pomysł ponieważ w szybki i bardzo podświadomy sposób pozwala skojarzyć produkt z firmą. Jego działanie ma bardzo podobny mechanizm do występującego w kojarzeniu znaków drogowych. Bez zastanowienia każdy kierowca wie, co oznacza dany rysunek.

Trzeci rodzaj to znaki słowno – graficzne. Stanowią połączenie specyficznie zapisanego słowa z charakterystycznym rysunkiem. Dzięki temu powstaje spójna kompozycja, w której obraz jest uzupełniany słowem i odwrotnie.

Zabezpieczenie znaku

Znak towarowy warto zabezpieczyć. W ten sposób przedsiębiorstwo może uchronić się przed kradzieżą swojego pomysłu lub też przed jego powielaniem. Sposobem na takie zabezpieczenie jest zastrzeżenie znaku towarowego. Takie działanie powoduje, że w razie zachowania konkurencji, które polegałyby na powielaniu całości lub znacznej części znaku, można dochodzić swoich praw łącznie ze zgłoszeniem roszczeń finansowych wobec osoby lub podmiotu kopiującego.

Znak towarowy jako element promocji przedsiębiorstwa podlega ochronie na zasadach ogólnych zawartych w kodeksie cywilnym. Jeżeli jednak zostanie zastrzeżony, ochrona jest znacznie szersza i znacznie pełniejsza, co powoduje, że znak staje się bezpieczniejszy. Taką ochronę można uzyskać rejestrując swój znak w urzędzie patentowym.

Decyzja o przyjęciu danego znaku towarowego, jako symbolicznego oznaczenia danej firmy, jak również o jego rejestracji, powinna być poprzedzona bardzo starannymi i dokładnymi przemyśleniami. Taki znak powinien być zaprojektowany zgodnie z marketingowymi regułami oraz z uwzględnieniem przekazu, jaki powinien ze sobą nosić. Warto go przedyskutować i skonsultować ze specjalistami z branży graficznej i marketingowej. W ten sposób rosną szanse na jego efektywność i skuteczność, a to ona właśnie jest wyznacznikiem tego, czy znak został dobrze dobrany.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *