Dobry biznesplan ‒ jak go stworzyć?

program do faktur 11/10/2020 brak odpowiedzi
 

Biznesplan, czyli plan na biznes, zawiera najważniejsze założenia, wytyczne i cele danego przedsięwzięcia. Co wziąć pod uwagę podczas tworzenia biznesplanu? Przekonajmy się o tym w poniższym artykule.

Po co pisać biznesplan?

Po co właściwie tworzyć biznesplan? Powodów jest wiele. Najważniejszym z nich jest konieczność usystematyzowania, analizy i podsumowania informacji o przyszłej firmie. Spisanie wszystkich szczegółów dotyczących przedsięwzięcia, wytyczenie drogi, którą ma podążać biznes, analiza zebranych informacji – to wszystko pomaga przedsiębiorcy ocenić, czy pomysł na biznes jest opłacalny czy też nie. Pozwala on też oszacować koszty i przychody z nim związane.

Ponadto, równie częstym powodem do tworzenia biznesplanów jest ubieganie się o dofinansowanie. Instytucje, które udzielają pomocy finansowej, często wymagają przedstawienia gotowego biznesplanu.

Z czego składa się biznesplan?

Nie ma jednego uniwersalnego wzorca, który mógłby służyć za wzór biznesplanu dla każdej firmy. Istnieje jednak kilka układów, według których najczęściej się go sporządza.

I. Streszczenie przedsięwzięcia

Streszczenie powinno zawierać najważniejsze informacje z poszczególnych części całego biznesplanu. Jest streszczeniem całego pomysłu na biznes. W streszczeniu musi znaleźć się: cel opracowania biznesplanu, wysokość i przeznaczenie potrzebnych środków, krótki opis produktów, usług i rynków zbytu ze szczególnym uwzględnieniem korzyści dla klienta, doświadczenie i umiejętności kierownictwa w kontekście przydatności do danego przedsięwzięcia, główne dane finansowe.

II. Charakterystyka przedsiębiorstwa

Zawiera się w niej podstawowe informacje o firmie, takie jak:

  • nazwa i forma prawna przedsiębiorstwa,
  • przedmiot działalności,
  • pełne dane teleadresowe,
  • życiorysy właścicieli,
  • misja i cel firmy,
  • posiadane zasoby,
  • posiadane certyfikaty.

III. Charakterystyka produktu/usługi

Opis produktu lub usługi jest jednym z podstawowych celów biznesplanu. Trzeba przedstawić w nim cechy produktu lub usługi, które wyróżniają go na tle konkurencji. Niezwykle ważne są opisy dotyczące ceny i dystrybucji.

IV. Zarządzanie i pracownicy

W tym fragmencie biznesplanu warto zamieścić informacje o:

  • wykształceniu, kwalifikacjach i kompetencjach kadry,
  • strukturze organizacyjnej w przedsiębiorstwie,
  • usługach, z których korzysta firma, np. biuro rachunkowe, kancelarie prawne, firmy marketingowe,
  • liczbie zatrudnionych osób oraz o formie i okresie ich zatrudnienia,
  • polityce płacowej oraz premiowej.

V. Rynek i konkurencja

W tej części należy dokładnie opisać wszystkie zagadnienia dotyczące rynku, czyli otoczenia w jakim przyjdzie działać przyszłej firmie, a także konkurencji, czyli firm, które działają w tej samej branży co nasz biznes i mogą „podbierać” nam klientów.

VI. Strategia marketingowa

W strategii marketingowej opisać należy sposoby promocji i reklamy produktu. Warto, by ująć nie tylko formy reklamy i promocji, ale także sposoby dotarcia do klienta oraz sposoby tworzenia dobrego PR firmy, a także budżet reklamowy.

VII. Plan finansowy

W tej części trzeba odpowiedzieć na następujące pytania:

  • Jakie zyski planuje przynosić biznes?
  • Jakie są planowane dochody i koszty biznesu?
  • Z jakich źródeł będzie pochodzić finansowanie firmy?

 

 

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *