Sezonowy biznes – co to jest i jak rozliczać?

program do faktur 20/06/2018 brak odpowiedzi
 

Sezonowy biznes rozkwita szczególnie w okresie letnim. To doskonała okazja, by w ciągu zaledwie kilku tygodni zarobić naprawdę dobre pieniądze, które pozwolą się utrzymać przez wiele miesięcy poza sezonem. Oczywiście, taki sezonowy biznes również wymaga spełnienia określonych wymogów i dopełnienia formalności. Dobre przygotowanie to połowa sukcesu i warto o tym pamiętać.

Rejestracja działalności i inne formalności

Nawet sezonowa działalność musi być zarejestrowana i prowadzona zgodnie z przepisami, które regulują kwestie samo zatrudnienia i działalności gospodarczych. Trzeba więc złożyć odpowiedni wniosek do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Po zarejestrowaniu działalności należy też zgłosić się z ubezpieczeniem do ZUS. Jeżeli planowane jest zatrudnienie księgowej, to również ona może złożyć odpowiednie zgłoszenie.

Trzeba też pamiętać o uzyskaniu odpowiednich pozwoleń i koncesji. W przypadku prowadzenia straganu z pamiątkami na ulicy, trzeba zgłosić się do urzędu miasta z prośbą o pozwolenie na prowadzenie takiej działalności. Trzeba będzie prawdopodobnie podpisać umowę najmu powierzchni miejskiej. Jeżeli prowadzona ma być sprzedaż alkoholu trzeba uzyskać koncesję, a w przypadku sprzedaży żywności – pozwolenie od sanepidu. Bardzo ważne jest również rozwikłanie kwestii posiadania lub nie kasy fiskalnej. To obowiązek w przypadku niektórych zawodów, dlatego też nie wolno tego zaniedbać.

Bardzo istotne jest także dopilnowanie swoich obowiązków podatkowych. Nie wolno zapomnieć o rozważeniu zgłoszenia VAT. Niektóre podmioty są z niego zwolnione przedmiotowo lub podmiotowo, ale niektóre są zobowiązane do jego odprowadzania. Trzeba to dokładnie sprawdzić i jeżeli istnieje taka konieczność, to należy się zgłosić do urzędu skarbowego, jako podatnik.

Po dopełnieniu formalności można przystąpić do planowania i organizowania swojej działalności.

Prowadzenie działalności

Samo prowadzenie działalności sezonowej nie różni się niczym od prowadzenia działalności całorocznej. Należy dobrze zaplanować wszystkie koszty, wydatki i wpływy, tak by ostateczny bilans wyszedł na plus, uwzględniając podatki, ubezpieczenie i inwestycje w działalność.

Jeżeli wszystko jest naprawdę dobrze zaplanowane i zaprojektowane, to nie powinno być z tym większego problemu. Oczywiście, poza samą działalnością trzeba również poprawnie prowadzić księgi i rozliczenia. Nic nie może zostać pominięte. Należy odprowadzać podatki i ubezpieczenie, w przeciwnym razie mogą pojawić się poważne problemy.

Co zrobić poza sezonem

Prawdziwy problem dla osób prowadzących sezonową działalność pojawia się dopiero po zakończeniu sezonu. Stragany, ogródki piwne czy inne związane z wakacjami pomysły na biznes nie mają już racji bytu. Jak w takim momencie poradzić sobie z prowadzoną firmą, jak zminimalizować koszty i formalności?

Jednym z rozwiązań jest zawieszenie działalności. Może ono trwać od trzydziestu dni do 2 lat. Jeżeli przedsiębiorca nic nie zrobi ze swoją działalnością, po dwóch latach zostaje ona automatycznie zamknięta. Można jednak ją przed tym okresem wznowić i ponownie działać.

Oczywiście należy tutaj pamiętać o tym, że zawieszona może być tylko taka działalność, w której nie są zatrudnieni pracownicy poza samym przedsiębiorcą. Jeżeli przedsiębiorca zatrudnia pracowników, najpierw musi zgodnie z prawem rozwiązać z nimi umowy, na podstawie których zostali zatrudnieni.

Zawieszenie działalności powoduje, że nie trzeba płacić składek ubezpieczeniowych, ani składać deklaracji VAT do urzędu skarbowego. Natomiast można nadal księgować raty spłacanych kredytów, które zostały zaciągnięte na rzecz prowadzonej działalności. Nie można natomiast wystawiać faktur i wykonywać czynności związanych z działalnością.

Oczywiście, w okresie gdy znów zaczyna się sezon, można wznowić działalność, ponownie zatrudnić pracowników i generować nowe przychody. Minusem jest tu fakt, że w przypadku pierwszej działalności przedsiębiorcy, przez okres zawieszenia upływa czas, w którym można płacić obniżone składki na ZUS. Tym samym, po dwóch sezonach przedsiębiorca będzie zobligowany do płacenia pełnego ubezpieczenia, co normalnie dzieje się po dwóch latach. Jednakże oszczędności, jakie płyną z zawieszenia są znacznie większe niż utrzymywanie firmy.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *