Telepraca – podstawowe zasady

Szybka Faktura 10/05/2021 brak odpowiedzi
 

Obecna sytuacja w kraju i na świecie spowodowała, że wielu z nas musiało dokonać zmian w kwestii wykonywanej pracy. Część z nas zdecydowała się na zupełnie inny rodzaj – telepracę. Czym więc ona jest i na czym dokładnie polega?

Czym jest telepraca?

Telepraca wykonywana jest regularnie poza zakładem pracy, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej. Jej rezultaty pracownik przekazuje za pośrednictwem Internetu.

Telepracę stosuje się najczęściej w obszarach takich, jak: konsulting, sprzedaż, marketing, badania czy przetwarzanie danych, ale i w wolnych zawodach, np. wśród redaktorów czy tłumaczów. Dużą zaletą telepracy jest możliwość jej wykonywania m.in. przez kobiety opiekujące się dziećmi, osobami starszymi lub niepełnosprawnymi. Mogą dzięki niej połączyć obowiązki zawodowe
z innymi obowiązkami życia codziennego.

Telepracownikowi przysługuje prawo do wszelkich świadczeń zagwarantowanych w prawie pracy.

Telepraca i jej formy

Możemy wyróżnić takie formy telepracy, jak:

  • telepraca domowa – najczęstsza forma, wykonywana w domu lub mieszkaniu pracownika;
  • telepraca zamienna – świadczona zarówno w domu, jak i w firmie pracodawcy;
  • telepraca mobilna – wykonywana poza siedzibą firmy, ale bez jednego, konkretnego miejsca pracy;
  • telepraca w telecentrum – świadczona w punkcie zlokalizowanym daleko od firmy, nawet w innym kraju.

Pracodawca i pracownik

W przypadku telepracy, pracodawca ma obowiązek zapewnienia swoim pracownikom dostępu do firmy, a także możliwość korzystania ze znajdujących się w niej obiektów socjalnych oraz urządzeń. W przypadku używania przez telepracowników swojego osobistego sprzętu, pracodawca powinien też wypłacać im wcześniej wspólnie ustalony ekwiwalent (jest on zwolniony z podatku). Kontrola pracowników odbywa się za pośrednictwem Internetu. Możliwe jest także przeprowadzanie kontroli w ich domach, po uzyskaniu zgody.

Telepracownik pracuje zazwyczaj zadaniowo, toteż ewidencja czasu pracy nie jest konieczna. Należy jednak pamiętać, że powinien on być w stanie wykonywać zadania w ciągu standardowych 8 godzin dziennie. Warto także ustalić wynagrodzenie za tzw. nadgodziny, np. w postaci ryczałtu. Ewidencja dni wolnych, urlopów lub zwolnień lekarskich, powinna być prowadzona bez zmian.

Telepraca a umowa

Zawarcie umowy w przypadku telepracy, może nastąpić nie tylko na samym początku zatrudnienia, ale również w trakcie. Umowa taka nie różni się niczym od standardowej umowy o pracę – określa rodzaj i wymiar czasu pracy, wynagrodzenie oraz termin rozpoczęcia. Dodatkowo, strony umowy powinny ustalić warunki wykonywania pracy w formie telepracy, miejsce jej wykonywania oraz sposób korzystania ze środków komunikacji elektronicznej.

Taka forma pracy powoduje, że pracodawca ma mniejszą kontrolę nad pracownikiem, ponosi również koszty związane z zakupem odpowiedniego sprzętu służbowego. Telepraca wiąże się jednak ze znacznym zmniejszeniem kosztów, możliwością zatrudniania osób niepełnosprawnych oraz zwiększeniem elastyczności, a tym samym – satysfakcji pracowników.

Wystawiaj faktury w naszym systemie

Wypróbuj przez 45 dni za darmo!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *