Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce nie zajmuje wiele czasu i nie wymaga od przyszłego przedsiębiorcy dopełniania skomplikowanych formalności. Sprawdź, jak krok po kroku założyć własną firmę – od wpisu w CEIDG lub KRS, przez wybór kodu PKD, aż po rejestrację w ZUS-ie, US czy założenie firmowego konta w banku.
Wpis do CEIDG bądź KRS
Zdecydowałeś się rozpocząć własny biznes, masz oryginalny pomysł, wybrałeś nazwę dla swojej firmy… czas na jej rejestrację! Pierwszy etap stanowi wpis do:
- Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej i spółki cywilnej;
- Krajowego Rejestru Sądowego – w przypadku spółek osobowych i kapitałowych.
Wpisu do CEIDG lub KRS można dokonać zarówno podczas osobistej wizyty w urzędzie, jak i za pośrednictwem Internetu lub drogą listowną. Coraz więcej osób decyduje się na rejestrację firmy online na portalu Biznes.gov.pl – w ten sposób można załatwić wszystkie formalności, a informacje o rozpoczęciu działalności zostają automatycznie przekazane do ZUS i urzędu skarbowego. Aby zarejestrować firmę internetowo, trzeba jednak posiadać Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany. Po zarejestrowaniu firmy przedsiębiorcy zostają przydzielone numery REGON oraz NIP.
Określenie odpowiedniego kodu PKD
Kolejnym krokiem podczas zakładania działalności gospodarczej jest wybór odpowiedniego kodu PKD, który jasno określi, w jakiej branży działa firma i czym konkretnie się zajmuje. Wybrane oznaczenie musi odpowiadać rodzajowi sprzedawanych towarów lub świadczonych usług – niekiedy niezbędne jest wybranie kilku różnych kodów PKD.
Wybór formy opodatkowania
Rejestrując własną działalność gospodarczą, należy pamiętać również o wyborze formy opodatkowania. Polscy przedsiębiorcy mogą wybierać spośród trzech podstawowych metod:
- opodatkowanie na zasadach ogólnych, nazywane też skalą podatkową – stawka podatku 12% lub 32%, kwota wolna od podatku 30 tysięcy złotych;
- opodatkowanie według stawki liniowej, czyli podatek liniowy – stawka podatku 19%;
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – stawka podatku 17%, 15%, 14%, 12,5%, 12%, 8,5%, 5,5%, 3% i 2%.
Rejestracja w ZUS i US
Niezbędnym elementem rejestracji firmy jest także zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych w ZUS. Uzupełniony wcześniej formularz (np. CEIDG-1) trafia do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, a przedsiębiorca zostaje automatycznie zgłoszony jako płatnik składek. Jeśli nie zgłosiłeś się do ubezpieczenia podczas rejestracji firmy, do 7 dni od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności powinieneś wypełnić:
- druk ZUS ZUA, jeśli chcesz podlegać ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu;
- druk ZUS ZZA – gdy chcesz podlegać tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu (tzw. ulga na start na pierwsze pół roku prowadzenia działalności).
Zgłoszenie do ubezpieczenia chorobowego jest całkowicie dobrowolne.
Jeżeli chcesz należeć do czynnych podatników VAT, oprócz rejestracji w ZUS musisz dokonać również rejestracji w urzędzie skarbowym – służy do tego dokument VAT-R. Warto jednak pamiętać, że osoby, które nie osiągają obrotu 200 tysięcy złotych rocznie lub sprzedają wyłącznie towary i usługi zwolnione z VAT, nie mają obowiązku rejestracji.